Siirry pääsisältöön

Vko 47, uudet sivustot ja Airserver


Uusi viikko ja uudet kujeet!
Tällä viikolla olen jatkanut koodaamista, mutta samalla olen kokeillut muutamia uusia asioita. Ei mitään maata mullistavaa, mutta toivottavasti hyödyllisiä edes osalla käyttäjistä.
Ensimmäinen viikon uutuus on Googlen uudet sivustot. Aiemmin Googlen tarjoamia sivustoja tehtiin erillisissä ohjelmassa. Uudet sivut on integroitu suoraan Driveen ja ne luodaan siellä. Sivujen tekeminen on nopeaa ja niistä saa helposti kivan näköisiä, sivut toimivat myös aiempaa paremmin mobiililaitteilla. Tein hanketta varten sivut uudella sivustoilla, ne löytyvät täältä:
https://sites.google.com/edumasku.net/digiloikka
Toinen "uutuus" oli AirServer. Olen kyseistä ohjelmaa testaillut aiemmin, mutta nyt pääsin käyttämään sitä oikeassa luokkaympäristössä ja se toimi lähes moitteettomasti. Airserverin avulla oppilaat voivat lähettää näyttönsä näkymän suoraan tykille tai ruudulle niin iPadilta, Androidilta, Chromebookilta tai Win-koneelta. Saimme parhaimmillaan tykille näkymään kymmennen tabletin näkymät.
Maanantain vietin Maunun koulussa tekemässä hanketöitä ja testaamassa GreenScreen-ohjelmia, tosin huonolla menestyksellä. Sopivan softan löytäminen on vaikeaa ja useimmat ohjelmat ovat maksullisia.
Tiistain aloitin esittelemällä opettajille Kahoottia ja Socrativea. Näiden ohjelmien avulla opettajat voivat pitää simppeleitä sähköisiä pistareita, läksyjen kuulusteluita tai kokeita. Hyödyllistä opettajan näkökulmasta on se että hän näkee oppilaiden etenemisen livenä ja saa halutessaan testit suoraan tarkistettuina itselleen sähköisesti. Toisella tunnilla koodauksen mentyä pieleen (nettiyhteyksistä johtuen) testasimme Saarella peliä 1-2.luokkalaisten kanssa. Pelissä menestyäkseen oppilaiden on tehtävä yhteistyötä koko luokan kesken ja se ei onnistu pelkästään koneilla. Kolmannella tunnilla jouduimme nettiyhteyksien takia muuttamaan suunnitelmia ja menimme koodaamaan 3-4.luokkalaisten kanssa Roy The Turtlea. Koodaaminen tapahtuu tekstipohjaisessa editorissa, joten se ei ole niin helppoa, mutta onneksi komennot ovat simppeleitä ja oppilaat saivat tuotettua edes jotain. Neljäs tunti kului koodatesssa Scratch.mit.edussa. Samoin myös 5-6.tunti. Oppilaat tuottivat pelejä ja jokainen sai muokata niitä hieman oman makunsa mukaisesti.
Keskiviikon aloitin sähköpostin käytön harjoittelulla 1-2.luokkalaisten kanssa. Oppilaat lähettivät viestin opettajille ja harjoittelimme miten sähköposti eroaa sosiaalisesta mediasta tyyliltään. Toisella tunnilla teimme yksinkertaisen pelin Scratch.Jr:lla. Kolmas ja neljäs tunti kuluivat Scratch.mit.edun parissa 3-4.luokkalaisten tehdessä pelejä. 5-6.tunti olivat vanhimmille oppilaille ja heidän kanssaan teimme slideseja. Samalla harjoittelimme miten kuvia voidaan hakea netistä ja miten ne liitetään esityksiin.
Torstain vietin Avin järjestemässä Osaava-päivässä.
Perjantain aloitin eskareiden luokassa testaten Airserveriä ja kävimme samalla läpi erilaisia iPad-sovelluksia. Toisella tunnilla teimme 1-2.luokkalaisten kanssa BookCreatorilla kirjan heistä itsestään. Oppilaat ottivat selfien ja lisäsivät sen kirjaan. Kuvan viereen lisättiin muutama lause itsestä. Kolmannella tunnilla harjoittelimme 3-4.luokkalaisten kanssa Googlen Classroomia. Oppilaat liittyivät kurssille, vastasivat kysymykseen ja palauttivat tekstejä tehtävään. Neljäs ja viides tunti kuluivat iMovieta harjoitellessa 5-6.luokkalaisten kanssa. Ensimmäisellä tunnilla teimme trailerit ja toisella tunnilla editoimme elokuvia, lisäten niihin ääntä. Tulevat viikot ovat vielä vauhdikkaita, mutta sitten hanke alkaa siirtymään kohti joululomia. Sitä ennen täytyy kuitenkin vielä tehdä ensimmäinen monista Aville lähtevistä raporteista ja saatatte saada pienen kyselyn hankkeen toiminnasta sähköpostiinne.
Mukavaa joulun odotusta!
Terv.
Riku

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vko 46, koodaamista, videoita ja uusi näppäimistö tableteille

Tervehdys,
viikko on taas takana ja toivottavasti talvi tulee takaisin pikaisesti. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan muutamia uusia ohjelmia ja kävin myös TOP-keskuksen järjestämässä matematiikkakoulutuksessa. Siellä keskityimme matematiikan opiskeluun tableteilla. Vastaan tuli muutama hyvä ohjelma, joista lähes kaikki olivat ilmaisia. Ainainen haaste näissä koulutuksissa on se että löytyvätkö ohjelmat myös muille alustoille (Android, Windows ja Chrome). Tässä kuitenkin kuva iPadille olevista matematiikan ohjelmista, joita kannattaa testata:
Hyvien ja toimivien ohjelmien etsiminen on yksi osa hanketta, mutta välillä tuntuu ettei testaamiseen ole juurikaan aikaa. Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa videoiden editointiin Chromebookilla (erityisesti sellaista jolla pystyy tekemään esim. GreenScreeniä). Ohjelmia on muutamia, mutta ne ovat maksullisia ja vaativat paljon verkolta.
Googlen puolella tulevasta päivityksestä ei ole vieläkään saapunut juurikaan tietoa. Laitteet joille Android-ohje…

Vko 6-iPadit kovassa käytössä

Tervehdys,

mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen…

Viikot 12-13, Kikyä, musiikinopetusta ja uusi blogi

Hei,

viimeiset viikot ovat menneet vauhdilla. Päivät kouluissa ovat täysiä ja niiden päälle olen jatkanut koulutuksia pitämällä Kiky-koulutuksia opettajille.
Aiheina on ollut videoiden tekemistä iMoviella ja GreenScreenin käyttöä videoiden teossa. Monissa kouluissa olemme myös käyttäneet GreenScreeniä uutisten, esitysten, sääkarttojen ja englannin kielisten esitysten tekemiseen. GreenScreen by DoInk näyttäisi olevan yksi parhaita ohjelmia videoiden tekoon. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana videoiden tallentamisessa, jotta ne jäävät laitteelle. Muutamat oppilaat ovat sormiensa kanssa vikkeliä ja samalla saavat hukattua tekemänsä videot. Videoiden teossa unohtuu välillä myös äänet. iPad ja muut tabletit tallentavat ääntä pienestä mikistä ja välillä välimatka laitteeseen saattaa olla todella pitkä. Siksi kannattaa ainakin kokeilla jotain bluetooth mikkiä. Itselläni ainakin ihan perus kuuloke, jossa on mikki, toimi hienosti äänen nauhoitukseen. Tietysti äänet voi myös lisätä jälkikäteen, …