Siirry pääsisältöön

Vko 47, uudet sivustot ja Airserver


Uusi viikko ja uudet kujeet!
Tällä viikolla olen jatkanut koodaamista, mutta samalla olen kokeillut muutamia uusia asioita. Ei mitään maata mullistavaa, mutta toivottavasti hyödyllisiä edes osalla käyttäjistä.
Ensimmäinen viikon uutuus on Googlen uudet sivustot. Aiemmin Googlen tarjoamia sivustoja tehtiin erillisissä ohjelmassa. Uudet sivut on integroitu suoraan Driveen ja ne luodaan siellä. Sivujen tekeminen on nopeaa ja niistä saa helposti kivan näköisiä, sivut toimivat myös aiempaa paremmin mobiililaitteilla. Tein hanketta varten sivut uudella sivustoilla, ne löytyvät täältä:
https://sites.google.com/edumasku.net/digiloikka
Toinen "uutuus" oli AirServer. Olen kyseistä ohjelmaa testaillut aiemmin, mutta nyt pääsin käyttämään sitä oikeassa luokkaympäristössä ja se toimi lähes moitteettomasti. Airserverin avulla oppilaat voivat lähettää näyttönsä näkymän suoraan tykille tai ruudulle niin iPadilta, Androidilta, Chromebookilta tai Win-koneelta. Saimme parhaimmillaan tykille näkymään kymmennen tabletin näkymät.
Maanantain vietin Maunun koulussa tekemässä hanketöitä ja testaamassa GreenScreen-ohjelmia, tosin huonolla menestyksellä. Sopivan softan löytäminen on vaikeaa ja useimmat ohjelmat ovat maksullisia.
Tiistain aloitin esittelemällä opettajille Kahoottia ja Socrativea. Näiden ohjelmien avulla opettajat voivat pitää simppeleitä sähköisiä pistareita, läksyjen kuulusteluita tai kokeita. Hyödyllistä opettajan näkökulmasta on se että hän näkee oppilaiden etenemisen livenä ja saa halutessaan testit suoraan tarkistettuina itselleen sähköisesti. Toisella tunnilla koodauksen mentyä pieleen (nettiyhteyksistä johtuen) testasimme Saarella peliä 1-2.luokkalaisten kanssa. Pelissä menestyäkseen oppilaiden on tehtävä yhteistyötä koko luokan kesken ja se ei onnistu pelkästään koneilla. Kolmannella tunnilla jouduimme nettiyhteyksien takia muuttamaan suunnitelmia ja menimme koodaamaan 3-4.luokkalaisten kanssa Roy The Turtlea. Koodaaminen tapahtuu tekstipohjaisessa editorissa, joten se ei ole niin helppoa, mutta onneksi komennot ovat simppeleitä ja oppilaat saivat tuotettua edes jotain. Neljäs tunti kului koodatesssa Scratch.mit.edussa. Samoin myös 5-6.tunti. Oppilaat tuottivat pelejä ja jokainen sai muokata niitä hieman oman makunsa mukaisesti.
Keskiviikon aloitin sähköpostin käytön harjoittelulla 1-2.luokkalaisten kanssa. Oppilaat lähettivät viestin opettajille ja harjoittelimme miten sähköposti eroaa sosiaalisesta mediasta tyyliltään. Toisella tunnilla teimme yksinkertaisen pelin Scratch.Jr:lla. Kolmas ja neljäs tunti kuluivat Scratch.mit.edun parissa 3-4.luokkalaisten tehdessä pelejä. 5-6.tunti olivat vanhimmille oppilaille ja heidän kanssaan teimme slideseja. Samalla harjoittelimme miten kuvia voidaan hakea netistä ja miten ne liitetään esityksiin.
Torstain vietin Avin järjestemässä Osaava-päivässä.
Perjantain aloitin eskareiden luokassa testaten Airserveriä ja kävimme samalla läpi erilaisia iPad-sovelluksia. Toisella tunnilla teimme 1-2.luokkalaisten kanssa BookCreatorilla kirjan heistä itsestään. Oppilaat ottivat selfien ja lisäsivät sen kirjaan. Kuvan viereen lisättiin muutama lause itsestä. Kolmannella tunnilla harjoittelimme 3-4.luokkalaisten kanssa Googlen Classroomia. Oppilaat liittyivät kurssille, vastasivat kysymykseen ja palauttivat tekstejä tehtävään. Neljäs ja viides tunti kuluivat iMovieta harjoitellessa 5-6.luokkalaisten kanssa. Ensimmäisellä tunnilla teimme trailerit ja toisella tunnilla editoimme elokuvia, lisäten niihin ääntä. Tulevat viikot ovat vielä vauhdikkaita, mutta sitten hanke alkaa siirtymään kohti joululomia. Sitä ennen täytyy kuitenkin vielä tehdä ensimmäinen monista Aville lähtevistä raporteista ja saatatte saada pienen kyselyn hankkeen toiminnasta sähköpostiinne.
Mukavaa joulun odotusta!
Terv.
Riku

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vk 2, uusi vuosi ja täysi tohina

Hei, lomat on lusittu ja uusi vuosi on alkanut. Ensimmäinen viikko oli täyttä tohinaa ja aloitin sen maanantaina auttamalla alkuun opettajia tulostamisen ja koneiden kanssa. Printterien asentaminen ei aina ole kovin yksinkertaista, varsinkaan langattomien. Lopulta tulostin saatiin toimimaan lyömällä se kiinni verkkojohtoon. Koululta siirryin kertomaan pilvipalveluistamme kuntien kuraattoreille ja psykologeille. Kävimme yhdessä läpi driven käyttöä ja tiedostojen jakamista. Tiistaina pääsin kahteen luokkaan auttamaan oppilaita koodaamisen kanssa. Aloitimme kolmasluokkalaisten kanssa koodaamisen Scratch Jr:lla. Lapsien into koodaamiseen on aivan huikea. Kun hahmo saadaan ensimmäistä kertaa liikkeelle ovat he aivan häkeltyneitä ja puhkuvat intoa. Kivaa hommaa ja opettajat tuntuvat olevan myös innoissaan, kun saavat ensimmäisen kosketuksen koodaamiseen. Keskiviikkona olin yläkoulussa, jossa auttelin opettajia pilvipalveluiden käyttöönotossa ja Tripletin käyttöönotossa. Triplet on hyvä pal

Vko 9- Gafe, koodaus ja Kiky

Hei, mennyt viikko meni tuttujen asioiden parissa. Maanantaina koodasimme Scratch.mit.edu palvelussa ja oppilaat saivat tehtyä pienen pelin. Harjoittelimme myös pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen ja tuotimme tekstin Google Docsissa. Iltapäivällä teimme kutosten kanssa portfolioita Google Sitesilla. Oppilaat ovat oppineet nopeasti nettisivujen tekemisen periaatteet vaikkemme ole vielä koskeneet koodiin. Uusi Sites on sopivan yksinkertainen palvelu sivujen tekemiseen. Tiistaina keskityimme koodaamiseen ja ensimmäisellä tunnilla jatkoimme oppilaiden kanssa Scratchin parissa. Myös esikoululaiset pääsivät tutustumaan koodauksen maailmaan Scratch Jr:lla iPadien kanssa. Keskiviikkona käytimme muutaman tunnin näppistaiturin harjoitteluun. Kaksi tuntia kului myös sarjakuvia tehdessä StripDesignerillä. Kakkosluokkalaiset saivat tehtyä hienot sarjakuvat äidinkielen kirjassa olevia hahmoja hyödyntämällä. Keskiviikkona pidin myös ensimmäisen Kiky-koulutuksen kolmelle opettajalle Mac