Uusi viikko ja uudet kujeet!
Tällä viikolla olen jatkanut koodaamista, mutta samalla olen kokeillut muutamia uusia asioita. Ei mitään maata mullistavaa, mutta toivottavasti hyödyllisiä edes osalla käyttäjistä.
Ensimmäinen viikon uutuus on Googlen uudet sivustot. Aiemmin Googlen tarjoamia sivustoja tehtiin erillisissä ohjelmassa. Uudet sivut on integroitu suoraan Driveen ja ne luodaan siellä. Sivujen tekeminen on nopeaa ja niistä saa helposti kivan näköisiä, sivut toimivat myös aiempaa paremmin mobiililaitteilla. Tein hanketta varten sivut uudella sivustoilla, ne löytyvät täältä:
https://sites.google.com/edumasku.net/digiloikka
Toinen "uutuus" oli AirServer. Olen kyseistä ohjelmaa testaillut aiemmin, mutta nyt pääsin käyttämään sitä oikeassa luokkaympäristössä ja se toimi lähes moitteettomasti. Airserverin avulla oppilaat voivat lähettää näyttönsä näkymän suoraan tykille tai ruudulle niin iPadilta, Androidilta, Chromebookilta tai Win-koneelta. Saimme parhaimmillaan tykille näkymään kymmennen tabletin näkymät.
Maanantain vietin Maunun koulussa tekemässä hanketöitä ja testaamassa GreenScreen-ohjelmia, tosin huonolla menestyksellä. Sopivan softan löytäminen on vaikeaa ja useimmat ohjelmat ovat maksullisia.
Tiistain aloitin esittelemällä opettajille Kahoottia ja Socrativea. Näiden ohjelmien avulla opettajat voivat pitää simppeleitä sähköisiä pistareita, läksyjen kuulusteluita tai kokeita. Hyödyllistä opettajan näkökulmasta on se että hän näkee oppilaiden etenemisen livenä ja saa halutessaan testit suoraan tarkistettuina itselleen sähköisesti. Toisella tunnilla koodauksen mentyä pieleen (nettiyhteyksistä johtuen) testasimme Saarella peliä 1-2.luokkalaisten kanssa. Pelissä menestyäkseen oppilaiden on tehtävä yhteistyötä koko luokan kesken ja se ei onnistu pelkästään koneilla. Kolmannella tunnilla jouduimme nettiyhteyksien takia muuttamaan suunnitelmia ja menimme koodaamaan 3-4.luokkalaisten kanssa Roy The Turtlea. Koodaaminen tapahtuu tekstipohjaisessa editorissa, joten se ei ole niin helppoa, mutta onneksi komennot ovat simppeleitä ja oppilaat saivat tuotettua edes jotain. Neljäs tunti kului koodatesssa Scratch.mit.edussa. Samoin myös 5-6.tunti. Oppilaat tuottivat pelejä ja jokainen sai muokata niitä hieman oman makunsa mukaisesti.
Keskiviikon aloitin sähköpostin käytön harjoittelulla 1-2.luokkalaisten kanssa. Oppilaat lähettivät viestin opettajille ja harjoittelimme miten sähköposti eroaa sosiaalisesta mediasta tyyliltään. Toisella tunnilla teimme yksinkertaisen pelin Scratch.Jr:lla. Kolmas ja neljäs tunti kuluivat Scratch.mit.edun parissa 3-4.luokkalaisten tehdessä pelejä. 5-6.tunti olivat vanhimmille oppilaille ja heidän kanssaan teimme slideseja. Samalla harjoittelimme miten kuvia voidaan hakea netistä ja miten ne liitetään esityksiin.
Torstain vietin Avin järjestemässä Osaava-päivässä.
Perjantain aloitin eskareiden luokassa testaten Airserveriä ja kävimme samalla läpi erilaisia iPad-sovelluksia. Toisella tunnilla teimme 1-2.luokkalaisten kanssa BookCreatorilla kirjan heistä itsestään. Oppilaat ottivat selfien ja lisäsivät sen kirjaan. Kuvan viereen lisättiin muutama lause itsestä. Kolmannella tunnilla harjoittelimme 3-4.luokkalaisten kanssa Googlen Classroomia. Oppilaat liittyivät kurssille, vastasivat kysymykseen ja palauttivat tekstejä tehtävään. Neljäs ja viides tunti kuluivat iMovieta harjoitellessa 5-6.luokkalaisten kanssa. Ensimmäisellä tunnilla teimme trailerit ja toisella tunnilla editoimme elokuvia, lisäten niihin ääntä. Tulevat viikot ovat vielä vauhdikkaita, mutta sitten hanke alkaa siirtymään kohti joululomia. Sitä ennen täytyy kuitenkin vielä tehdä ensimmäinen monista Aville lähtevistä raporteista ja saatatte saada pienen kyselyn hankkeen toiminnasta sähköpostiinne.
Mukavaa joulun odotusta!
Terv.
Riku
Ensimmäinen viikon uutuus on Googlen uudet sivustot. Aiemmin Googlen tarjoamia sivustoja tehtiin erillisissä ohjelmassa. Uudet sivut on integroitu suoraan Driveen ja ne luodaan siellä. Sivujen tekeminen on nopeaa ja niistä saa helposti kivan näköisiä, sivut toimivat myös aiempaa paremmin mobiililaitteilla. Tein hanketta varten sivut uudella sivustoilla, ne löytyvät täältä:
https://sites.google.com/edumasku.net/digiloikka
Toinen "uutuus" oli AirServer. Olen kyseistä ohjelmaa testaillut aiemmin, mutta nyt pääsin käyttämään sitä oikeassa luokkaympäristössä ja se toimi lähes moitteettomasti. Airserverin avulla oppilaat voivat lähettää näyttönsä näkymän suoraan tykille tai ruudulle niin iPadilta, Androidilta, Chromebookilta tai Win-koneelta. Saimme parhaimmillaan tykille näkymään kymmennen tabletin näkymät.
Maanantain vietin Maunun koulussa tekemässä hanketöitä ja testaamassa GreenScreen-ohjelmia, tosin huonolla menestyksellä. Sopivan softan löytäminen on vaikeaa ja useimmat ohjelmat ovat maksullisia.
Tiistain aloitin esittelemällä opettajille Kahoottia ja Socrativea. Näiden ohjelmien avulla opettajat voivat pitää simppeleitä sähköisiä pistareita, läksyjen kuulusteluita tai kokeita. Hyödyllistä opettajan näkökulmasta on se että hän näkee oppilaiden etenemisen livenä ja saa halutessaan testit suoraan tarkistettuina itselleen sähköisesti. Toisella tunnilla koodauksen mentyä pieleen (nettiyhteyksistä johtuen) testasimme Saarella peliä 1-2.luokkalaisten kanssa. Pelissä menestyäkseen oppilaiden on tehtävä yhteistyötä koko luokan kesken ja se ei onnistu pelkästään koneilla. Kolmannella tunnilla jouduimme nettiyhteyksien takia muuttamaan suunnitelmia ja menimme koodaamaan 3-4.luokkalaisten kanssa Roy The Turtlea. Koodaaminen tapahtuu tekstipohjaisessa editorissa, joten se ei ole niin helppoa, mutta onneksi komennot ovat simppeleitä ja oppilaat saivat tuotettua edes jotain. Neljäs tunti kului koodatesssa Scratch.mit.edussa. Samoin myös 5-6.tunti. Oppilaat tuottivat pelejä ja jokainen sai muokata niitä hieman oman makunsa mukaisesti.
Keskiviikon aloitin sähköpostin käytön harjoittelulla 1-2.luokkalaisten kanssa. Oppilaat lähettivät viestin opettajille ja harjoittelimme miten sähköposti eroaa sosiaalisesta mediasta tyyliltään. Toisella tunnilla teimme yksinkertaisen pelin Scratch.Jr:lla. Kolmas ja neljäs tunti kuluivat Scratch.mit.edun parissa 3-4.luokkalaisten tehdessä pelejä. 5-6.tunti olivat vanhimmille oppilaille ja heidän kanssaan teimme slideseja. Samalla harjoittelimme miten kuvia voidaan hakea netistä ja miten ne liitetään esityksiin.
Torstain vietin Avin järjestemässä Osaava-päivässä.
Perjantain aloitin eskareiden luokassa testaten Airserveriä ja kävimme samalla läpi erilaisia iPad-sovelluksia. Toisella tunnilla teimme 1-2.luokkalaisten kanssa BookCreatorilla kirjan heistä itsestään. Oppilaat ottivat selfien ja lisäsivät sen kirjaan. Kuvan viereen lisättiin muutama lause itsestä. Kolmannella tunnilla harjoittelimme 3-4.luokkalaisten kanssa Googlen Classroomia. Oppilaat liittyivät kurssille, vastasivat kysymykseen ja palauttivat tekstejä tehtävään. Neljäs ja viides tunti kuluivat iMovieta harjoitellessa 5-6.luokkalaisten kanssa. Ensimmäisellä tunnilla teimme trailerit ja toisella tunnilla editoimme elokuvia, lisäten niihin ääntä. Tulevat viikot ovat vielä vauhdikkaita, mutta sitten hanke alkaa siirtymään kohti joululomia. Sitä ennen täytyy kuitenkin vielä tehdä ensimmäinen monista Aville lähtevistä raporteista ja saatatte saada pienen kyselyn hankkeen toiminnasta sähköpostiinne.
Mukavaa joulun odotusta!
Terv.
Riku
Kommentit
Lähetä kommentti