Tervehdys,
viikko 4 on takana ja samoin myös Educa tapahtuma. Olin perjantaina tutustumassa Educan tarjontaan ja laitepuoli loisti lähes täysin poissaolollaan. Mielenkiintoisimpia kokemuksia itselleni olivat luennot tulevaisuuden luokkahuoneesta. Samalla kävin tutustumassa myös Sanoma Pron uuteen pelilliseen oppimisympäristöön Bingeliin ja 3D-tulostukseen. Tarjontaa oli paljon, mutta monien pienempien firmojen softat jätin suosiolla väliin. Osalla oli varmasti mielenkiintoista tarjottavaa, mutta omat tunnelmani olivat että niiden tarjonta oli joihinkin todella marginaalisiin koulutustilanteisiin. Tarve tuntuu olevan kouluilla aivan perusasioiden hallinnassa ja kun ne saadaan haltuun, voidaan miettiä muita uusia ohjelmistoja. Bingel vaikutti mielenkiintoiselta, mutta se ei näyttänyt toimivan juuri ollenkaan tabletilla, mikä oli mielestäni huono asia. Ohjelmistojen pitäisi olla mahdollisimman monipuolisia, jotta ne toimivat kaikilla alustoilla kunnolla. Oleellista oli myös nähdä tuttuja ja kuulla kouluelämästä muualla Suomessa.
Maanantaina olin yläkoulussa auttelemassa opettajia niin kuvien siirtämisessä koneelle, kuin Googlen Classroomin käytössä. Opettajat yläkouluissa ovat hiljalleen uskaltaneet pyytää apua ja heidän kanssaan olemme pitäneet yksittäisiä tunteja, ilman oppilaita, joissa olemme käyneet ohjelmia läpi. Näitä varauksia tuntuu tulevan jatkuvasti lisää, mikä on hyvä merkki. Tiistaina oli alakoulussa ja päiväni alkoi sarjakuvien tekemisellä. Teimme yksinkertaiset sarjakuvat englanniksi ja oppilaat pääsivät olemaan itse hahmoina. Toisella tunnilla jatkoin samalla teemalla, mutta eri luokassa. Kolmannella tunnilla käytimme BookCreatoria ykkösten kanssa ja oppilaat saivat kirjoittaa itsestään sivun kirjaan parin kanssa. Tähän liitimme myös kuvan oppilaasta. Työ on sopivan yksinkertainen ensimmäiseksi BookCreatorin kanssa ja ehdimme kokeilla ohjelman erilaisia työkaluja rauhassa. Neljännellä tunnilla jatkoimme sarjakuvien kanssa. Viides ja kuudes tunti menivät videoiden editointia kokeillessa kutosten kanssa. Kuvasimme ja siirsimme videot Onedriveen ja sieltä ne kopioitiin koneille. Oppilaiden kanssa harjoittelimme editointia Windowsin Elokuvatyökalulla ja haimme leffoihin musiikit CC-Searchista.
Keskiviikon vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäiset kaksi tuntia kävin kahden luokan kanssa läpi BookCreatorin perusteita. Kolmannella ja neljännellä tunnilla koodasimme kakkosten kanssa Scratchilla. Ensimmäisellä kerralla olimme kokeilleet Scratch Jr. ja nyt kokeilimme onnistuneesti Scratchia. Viimeiset tunnit autoin opettajia tulostimien ja oppilaskoneiden kanssa. Torstain aloitin tutun Scratchin parissa. Koodasimme ensimmäiset tunnit ja sitten tutustuimme yhden luokan kanssa taulukkolaskentaan Excelillä. Päivä jatkui koodauksella ja lopetimme päivän harjoittelemalla kuvien editointia PIXLR-ohjelmalla. Pyrin käyttämään sitä ohjelmaa, koska se löytyy verkosta ja on ilmainen. Näin oppilaat voivat kokeilla samaa myös kotona.
Nyt kohti uutta viikkoa ja uusia haasteita.
Terv.
Riku
viikko 4 on takana ja samoin myös Educa tapahtuma. Olin perjantaina tutustumassa Educan tarjontaan ja laitepuoli loisti lähes täysin poissaolollaan. Mielenkiintoisimpia kokemuksia itselleni olivat luennot tulevaisuuden luokkahuoneesta. Samalla kävin tutustumassa myös Sanoma Pron uuteen pelilliseen oppimisympäristöön Bingeliin ja 3D-tulostukseen. Tarjontaa oli paljon, mutta monien pienempien firmojen softat jätin suosiolla väliin. Osalla oli varmasti mielenkiintoista tarjottavaa, mutta omat tunnelmani olivat että niiden tarjonta oli joihinkin todella marginaalisiin koulutustilanteisiin. Tarve tuntuu olevan kouluilla aivan perusasioiden hallinnassa ja kun ne saadaan haltuun, voidaan miettiä muita uusia ohjelmistoja. Bingel vaikutti mielenkiintoiselta, mutta se ei näyttänyt toimivan juuri ollenkaan tabletilla, mikä oli mielestäni huono asia. Ohjelmistojen pitäisi olla mahdollisimman monipuolisia, jotta ne toimivat kaikilla alustoilla kunnolla. Oleellista oli myös nähdä tuttuja ja kuulla kouluelämästä muualla Suomessa.
Maanantaina olin yläkoulussa auttelemassa opettajia niin kuvien siirtämisessä koneelle, kuin Googlen Classroomin käytössä. Opettajat yläkouluissa ovat hiljalleen uskaltaneet pyytää apua ja heidän kanssaan olemme pitäneet yksittäisiä tunteja, ilman oppilaita, joissa olemme käyneet ohjelmia läpi. Näitä varauksia tuntuu tulevan jatkuvasti lisää, mikä on hyvä merkki. Tiistaina oli alakoulussa ja päiväni alkoi sarjakuvien tekemisellä. Teimme yksinkertaiset sarjakuvat englanniksi ja oppilaat pääsivät olemaan itse hahmoina. Toisella tunnilla jatkoin samalla teemalla, mutta eri luokassa. Kolmannella tunnilla käytimme BookCreatoria ykkösten kanssa ja oppilaat saivat kirjoittaa itsestään sivun kirjaan parin kanssa. Tähän liitimme myös kuvan oppilaasta. Työ on sopivan yksinkertainen ensimmäiseksi BookCreatorin kanssa ja ehdimme kokeilla ohjelman erilaisia työkaluja rauhassa. Neljännellä tunnilla jatkoimme sarjakuvien kanssa. Viides ja kuudes tunti menivät videoiden editointia kokeillessa kutosten kanssa. Kuvasimme ja siirsimme videot Onedriveen ja sieltä ne kopioitiin koneille. Oppilaiden kanssa harjoittelimme editointia Windowsin Elokuvatyökalulla ja haimme leffoihin musiikit CC-Searchista.
Keskiviikon vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäiset kaksi tuntia kävin kahden luokan kanssa läpi BookCreatorin perusteita. Kolmannella ja neljännellä tunnilla koodasimme kakkosten kanssa Scratchilla. Ensimmäisellä kerralla olimme kokeilleet Scratch Jr. ja nyt kokeilimme onnistuneesti Scratchia. Viimeiset tunnit autoin opettajia tulostimien ja oppilaskoneiden kanssa. Torstain aloitin tutun Scratchin parissa. Koodasimme ensimmäiset tunnit ja sitten tutustuimme yhden luokan kanssa taulukkolaskentaan Excelillä. Päivä jatkui koodauksella ja lopetimme päivän harjoittelemalla kuvien editointia PIXLR-ohjelmalla. Pyrin käyttämään sitä ohjelmaa, koska se löytyy verkosta ja on ilmainen. Näin oppilaat voivat kokeilla samaa myös kotona.
Nyt kohti uutta viikkoa ja uusia haasteita.
Terv.
Riku
Kommentit
Lähetä kommentti