Siirry pääsisältöön

Vko 43 koodausta ja iPadin käyttöä

Tervehdys,

viikko 43 on takana ja talvi näyttää olevan tulossa. Torstaina kävin TOP-keskuksen järjestämässä matematiikka koulutuksessa. Siellä kokeilimme erilaisia sovelluksia iPadillä matematiikan opetuksessa. Aloitimme koodaamalla Tynkerillä, joka oli itselleni uusi tuttavuus. Ohjelma oli mielenkiintoinen, sillä se osasi hyödyntää tabletin sensoreita (esim. kallistelu yms.). Tämä mahdollistaa monia erilaisia pelejä, ohjelmia joten täytyy harjoitella sen käyttöä lisää. Pienemmille oppilaille Tynker saattaa olla hieman haastava, mutta isommat saavat siitä jo huomattavasti enemmän irti. Tutustuimme myös muutamiin muihin ohjelmiin:

  • MyScript Calculator- piirrä lasku sormella ja ohjelma muuttaa sen oikeiksi merkeiksi (suosittelen kokeilemaan)
  • MyScript Mathpad- helppo ohjelma matematiikan kaavojen saamiseen kuviksi
  • Mathlearningcenter Fractions- ohjelma murtolukujen näyttämiseen tabletilla tai niiden harjoitteluun oppilaiden kanssa.
  • Mathlearningcenter Numberline- lukusuora, helppo ohjelma esittää lukusuoria
  • Mathlearningcenter NumberFrames- Värinapit, eriyttämiseen/laskun yksinkertaistamiseen erinomainen ohjelma
  • Geoboard- Geolauta padilla
Kaikki ohjelmat olivat ilmaisia ja niitä voi käyttää niin oppilaiden kanssa tai sitten ne toimivat hyvin asioiden näyttämiseen oppilaille tykiltä/ruudulta. Ohjelmien hyöty esittämisessä kasvaa jos luokassa on käytössä AppleTV tai vastaava langaton mahdollisuus. Kävimme myös läpi Kahootin käyttöä matematiikan testaamisessa oppilaille. Kahoot on kiva lisä tunneille ja opettaja voi luoda tunnukset sinne getkahoot.com
Maanantain ja tiistain vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäinen tunti oli koodausta Scratch Jr. ykklösluokkalaisten kanssa. Oppilaat ovat todella motivoituneita ja ensimmäisen koodin onnistuminen saa kaikille hymyt huulille. Toisella ja kolmannella tunnilla laitoimme kakkosluokkalaisten kanssa heidän sähköpostinsa ensimmäistä kertaa käyttöön. Oppilaita tuli luokkaan viisi kerrallaan ja harjoittelimme rauhassa kirjautumisen sisään ja lähetimme ensimmäisen sähköpostin. Sain myöhemmin itsekin oppilailta sähköpostia, joten harjoittelu jatkui myös kotona. Neljännellä tunnilla harjoittelimme ykkösluokkalaisten kanssa ensimmäistä kertaa tablettien käyttöä. Monille laite oli jo tuttu kotoa, mutta muutama ei ollut käyttänyt sellaista koskaan. Oppilaat käyttivät laitteita pareittain ja harjoittelimme ruudun avaamisen ja ohjelmien etsimistä. Lopuksi harjoittelimme matematiikassa tehtyjä asioita Matikkakunkku-ohjelmassa. Viimeisellä tunnilla jatkoin koodaamista Scratch Jr. ykkösten kanssa. Päivä päättyi lyhyeen koulutukseen opettajille. Kävimme läpi Gafea ja jakamista Drivessä. Kokeilemme myös miten vanhempainvarttien tarjoaminen ja varaaminen onnistuu Wilmassa (suosittelen käyttämään!). Jatkoin tiistaina samassa koulussa koodaten Sratch Jr. neljä tuntia eri luokkien kanssa. Iltapäivällä tapasimme TVT-opettajien kanssa.
Keskiviikkona vaihdoin koulua ja aloitin päivän iMovien parissa viidesluokkalaisten kanssa. Harjoittelimme kaksi tuntia elokuvan tekemistä. Kuvasimme, editoimme ja lisäilimme ääniä. Lopuksi oppilaat tekivät lyhyen trailerin iMovien trailer-työkalulla. Kolmannella tunnilla harjoittelimme pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen.  Neljäs ja viides tunti kuluivat iStopmotionin ja iMovien kanssa. Oppilaat tekivät pienen elokuvan stopmotion tekniikalla ja siirsimme ne iMovieen, jossa tehtiin lyhyt editointi. Kiva projekti ja oppilaat saivat paljon aikaiseksi muutamassa tunnissa. Motivaatio oli huipussaan!
Torstaina olin aamupäivän koululla ja iltapäivän koulutuksessa. Ensimmäiset kolme tuntia harjoittelimme kahden luokan kanssa sarjakuvien tekoa StripDesigner-ohjelmalla. Teimme ensimmäiset sarjakuvat käyttämällä hyödyksi äidinkielen kirjoissa olevia hahmoja. Hahmoille oli helppoa tehdä puhekuplat kun ne olivat tuttuja. Viimeisellä tunnilla koodasimme ykkösten kanssa tutulla Scratch Jr:llä. Perjantaina kävin yläkoulussa juttelemassa ja suunnittelemassa opettajien kanssa tulevia päiviä. Suunnitelmissa on luoda sähköisiä läksyjä kotitaloudessa ja tehdä sähköinen CV seiskaluokkalaisten kanssa (vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta). Opettajat olivat myös kiinnostuneita sähköisten kokeiden tekemisestä ja sovimme seuraavaksi kerraksi tutustumisen Socrativeen ja Google Forms:iin.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Terv.
Riku


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vk 2, uusi vuosi ja täysi tohina

Hei, lomat on lusittu ja uusi vuosi on alkanut. Ensimmäinen viikko oli täyttä tohinaa ja aloitin sen maanantaina auttamalla alkuun opettajia tulostamisen ja koneiden kanssa. Printterien asentaminen ei aina ole kovin yksinkertaista, varsinkaan langattomien. Lopulta tulostin saatiin toimimaan lyömällä se kiinni verkkojohtoon. Koululta siirryin kertomaan pilvipalveluistamme kuntien kuraattoreille ja psykologeille. Kävimme yhdessä läpi driven käyttöä ja tiedostojen jakamista. Tiistaina pääsin kahteen luokkaan auttamaan oppilaita koodaamisen kanssa. Aloitimme kolmasluokkalaisten kanssa koodaamisen Scratch Jr:lla. Lapsien into koodaamiseen on aivan huikea. Kun hahmo saadaan ensimmäistä kertaa liikkeelle ovat he aivan häkeltyneitä ja puhkuvat intoa. Kivaa hommaa ja opettajat tuntuvat olevan myös innoissaan, kun saavat ensimmäisen kosketuksen koodaamiseen. Keskiviikkona olin yläkoulussa, jossa auttelin opettajia pilvipalveluiden käyttöönotossa ja Tripletin käyttöönotossa. Triplet on hyvä pal

Vko 9- Gafe, koodaus ja Kiky

Hei, mennyt viikko meni tuttujen asioiden parissa. Maanantaina koodasimme Scratch.mit.edu palvelussa ja oppilaat saivat tehtyä pienen pelin. Harjoittelimme myös pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen ja tuotimme tekstin Google Docsissa. Iltapäivällä teimme kutosten kanssa portfolioita Google Sitesilla. Oppilaat ovat oppineet nopeasti nettisivujen tekemisen periaatteet vaikkemme ole vielä koskeneet koodiin. Uusi Sites on sopivan yksinkertainen palvelu sivujen tekemiseen. Tiistaina keskityimme koodaamiseen ja ensimmäisellä tunnilla jatkoimme oppilaiden kanssa Scratchin parissa. Myös esikoululaiset pääsivät tutustumaan koodauksen maailmaan Scratch Jr:lla iPadien kanssa. Keskiviikkona käytimme muutaman tunnin näppistaiturin harjoitteluun. Kaksi tuntia kului myös sarjakuvia tehdessä StripDesignerillä. Kakkosluokkalaiset saivat tehtyä hienot sarjakuvat äidinkielen kirjassa olevia hahmoja hyödyntämällä. Keskiviikkona pidin myös ensimmäisen Kiky-koulutuksen kolmelle opettajalle Mac

Vko5 - Googlen palvelut ja Osaava Forum

Hei, viikko on taas vierähtänyt ja toivottavasti olemme oppineet edes jotain uutta. Aloitin maanantain tiukalla Google Driven koulutuksella. Harjoittelimme muutaman tunnin Slidesien tekoa ja niihin kuvien lisäämistä. Tämän lisäksi kokeilimme taulukkolaskentaa Sheetsillä. Oppilaat tuntuivat nauttivan piirakkakaavioiden tekemisestä ja oman iänsä laskemisesta päivinä. Kokeilimme myös koodaamista ykkösten ja kakkosten kanssa Scratch Jr:lla. Tiistain vietin yläkoulussa ja siellä tunnit kuluivat opettajia autellessa Googlen Classroomin kanssa. Kävimme myös yhden luokan kanssa läpi miten kuvia siirretään suoraan yhteiseen Slidesiin ja oppilaat päivittävät sen viikottain. Keskiviikon aloitin kuudesluokkalaisten kanssa ja teimme isomman projetkin animaatiota tehden. Oppilaat käyttivät tuomiaan leluja animaation tekemisessä ja animaatiot kuvattiin vihreän kankaan edessä. Tästä videot siirrettiin Green Screen ohjelmaan johon oppilaat olivat etsineet taustaksi vaihdettavat kuvat CC-searchistä. Nä