Siirry pääsisältöön

Vko 43 koodausta ja iPadin käyttöä

Tervehdys,

viikko 43 on takana ja talvi näyttää olevan tulossa. Torstaina kävin TOP-keskuksen järjestämässä matematiikka koulutuksessa. Siellä kokeilimme erilaisia sovelluksia iPadillä matematiikan opetuksessa. Aloitimme koodaamalla Tynkerillä, joka oli itselleni uusi tuttavuus. Ohjelma oli mielenkiintoinen, sillä se osasi hyödyntää tabletin sensoreita (esim. kallistelu yms.). Tämä mahdollistaa monia erilaisia pelejä, ohjelmia joten täytyy harjoitella sen käyttöä lisää. Pienemmille oppilaille Tynker saattaa olla hieman haastava, mutta isommat saavat siitä jo huomattavasti enemmän irti. Tutustuimme myös muutamiin muihin ohjelmiin:

  • MyScript Calculator- piirrä lasku sormella ja ohjelma muuttaa sen oikeiksi merkeiksi (suosittelen kokeilemaan)
  • MyScript Mathpad- helppo ohjelma matematiikan kaavojen saamiseen kuviksi
  • Mathlearningcenter Fractions- ohjelma murtolukujen näyttämiseen tabletilla tai niiden harjoitteluun oppilaiden kanssa.
  • Mathlearningcenter Numberline- lukusuora, helppo ohjelma esittää lukusuoria
  • Mathlearningcenter NumberFrames- Värinapit, eriyttämiseen/laskun yksinkertaistamiseen erinomainen ohjelma
  • Geoboard- Geolauta padilla
Kaikki ohjelmat olivat ilmaisia ja niitä voi käyttää niin oppilaiden kanssa tai sitten ne toimivat hyvin asioiden näyttämiseen oppilaille tykiltä/ruudulta. Ohjelmien hyöty esittämisessä kasvaa jos luokassa on käytössä AppleTV tai vastaava langaton mahdollisuus. Kävimme myös läpi Kahootin käyttöä matematiikan testaamisessa oppilaille. Kahoot on kiva lisä tunneille ja opettaja voi luoda tunnukset sinne getkahoot.com
Maanantain ja tiistain vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäinen tunti oli koodausta Scratch Jr. ykklösluokkalaisten kanssa. Oppilaat ovat todella motivoituneita ja ensimmäisen koodin onnistuminen saa kaikille hymyt huulille. Toisella ja kolmannella tunnilla laitoimme kakkosluokkalaisten kanssa heidän sähköpostinsa ensimmäistä kertaa käyttöön. Oppilaita tuli luokkaan viisi kerrallaan ja harjoittelimme rauhassa kirjautumisen sisään ja lähetimme ensimmäisen sähköpostin. Sain myöhemmin itsekin oppilailta sähköpostia, joten harjoittelu jatkui myös kotona. Neljännellä tunnilla harjoittelimme ykkösluokkalaisten kanssa ensimmäistä kertaa tablettien käyttöä. Monille laite oli jo tuttu kotoa, mutta muutama ei ollut käyttänyt sellaista koskaan. Oppilaat käyttivät laitteita pareittain ja harjoittelimme ruudun avaamisen ja ohjelmien etsimistä. Lopuksi harjoittelimme matematiikassa tehtyjä asioita Matikkakunkku-ohjelmassa. Viimeisellä tunnilla jatkoin koodaamista Scratch Jr. ykkösten kanssa. Päivä päättyi lyhyeen koulutukseen opettajille. Kävimme läpi Gafea ja jakamista Drivessä. Kokeilemme myös miten vanhempainvarttien tarjoaminen ja varaaminen onnistuu Wilmassa (suosittelen käyttämään!). Jatkoin tiistaina samassa koulussa koodaten Sratch Jr. neljä tuntia eri luokkien kanssa. Iltapäivällä tapasimme TVT-opettajien kanssa.
Keskiviikkona vaihdoin koulua ja aloitin päivän iMovien parissa viidesluokkalaisten kanssa. Harjoittelimme kaksi tuntia elokuvan tekemistä. Kuvasimme, editoimme ja lisäilimme ääniä. Lopuksi oppilaat tekivät lyhyen trailerin iMovien trailer-työkalulla. Kolmannella tunnilla harjoittelimme pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen.  Neljäs ja viides tunti kuluivat iStopmotionin ja iMovien kanssa. Oppilaat tekivät pienen elokuvan stopmotion tekniikalla ja siirsimme ne iMovieen, jossa tehtiin lyhyt editointi. Kiva projekti ja oppilaat saivat paljon aikaiseksi muutamassa tunnissa. Motivaatio oli huipussaan!
Torstaina olin aamupäivän koululla ja iltapäivän koulutuksessa. Ensimmäiset kolme tuntia harjoittelimme kahden luokan kanssa sarjakuvien tekoa StripDesigner-ohjelmalla. Teimme ensimmäiset sarjakuvat käyttämällä hyödyksi äidinkielen kirjoissa olevia hahmoja. Hahmoille oli helppoa tehdä puhekuplat kun ne olivat tuttuja. Viimeisellä tunnilla koodasimme ykkösten kanssa tutulla Scratch Jr:llä. Perjantaina kävin yläkoulussa juttelemassa ja suunnittelemassa opettajien kanssa tulevia päiviä. Suunnitelmissa on luoda sähköisiä läksyjä kotitaloudessa ja tehdä sähköinen CV seiskaluokkalaisten kanssa (vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta). Opettajat olivat myös kiinnostuneita sähköisten kokeiden tekemisestä ja sovimme seuraavaksi kerraksi tutustumisen Socrativeen ja Google Forms:iin.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Terv.
Riku


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viikot 12-13, Kikyä, musiikinopetusta ja uusi blogi

Hei,

viimeiset viikot ovat menneet vauhdilla. Päivät kouluissa ovat täysiä ja niiden päälle olen jatkanut koulutuksia pitämällä Kiky-koulutuksia opettajille.
Aiheina on ollut videoiden tekemistä iMoviella ja GreenScreenin käyttöä videoiden teossa. Monissa kouluissa olemme myös käyttäneet GreenScreeniä uutisten, esitysten, sääkarttojen ja englannin kielisten esitysten tekemiseen. GreenScreen by DoInk näyttäisi olevan yksi parhaita ohjelmia videoiden tekoon. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana videoiden tallentamisessa, jotta ne jäävät laitteelle. Muutamat oppilaat ovat sormiensa kanssa vikkeliä ja samalla saavat hukattua tekemänsä videot. Videoiden teossa unohtuu välillä myös äänet. iPad ja muut tabletit tallentavat ääntä pienestä mikistä ja välillä välimatka laitteeseen saattaa olla todella pitkä. Siksi kannattaa ainakin kokeilla jotain bluetooth mikkiä. Itselläni ainakin ihan perus kuuloke, jossa on mikki, toimi hienosti äänen nauhoitukseen. Tietysti äänet voi myös lisätä jälkikäteen, …

Vko 46, koodaamista, videoita ja uusi näppäimistö tableteille

Tervehdys,
viikko on taas takana ja toivottavasti talvi tulee takaisin pikaisesti. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan muutamia uusia ohjelmia ja kävin myös TOP-keskuksen järjestämässä matematiikkakoulutuksessa. Siellä keskityimme matematiikan opiskeluun tableteilla. Vastaan tuli muutama hyvä ohjelma, joista lähes kaikki olivat ilmaisia. Ainainen haaste näissä koulutuksissa on se että löytyvätkö ohjelmat myös muille alustoille (Android, Windows ja Chrome). Tässä kuitenkin kuva iPadille olevista matematiikan ohjelmista, joita kannattaa testata:
Hyvien ja toimivien ohjelmien etsiminen on yksi osa hanketta, mutta välillä tuntuu ettei testaamiseen ole juurikaan aikaa. Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa videoiden editointiin Chromebookilla (erityisesti sellaista jolla pystyy tekemään esim. GreenScreeniä). Ohjelmia on muutamia, mutta ne ovat maksullisia ja vaativat paljon verkolta.
Googlen puolella tulevasta päivityksestä ei ole vieläkään saapunut juurikaan tietoa. Laitteet joille Android-ohje…

Vko 6-iPadit kovassa käytössä

Tervehdys,

mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen…