Tervehdys,
viikko 43 on takana ja talvi näyttää olevan tulossa. Torstaina kävin TOP-keskuksen järjestämässä matematiikka koulutuksessa. Siellä kokeilimme erilaisia sovelluksia iPadillä matematiikan opetuksessa. Aloitimme koodaamalla Tynkerillä, joka oli itselleni uusi tuttavuus. Ohjelma oli mielenkiintoinen, sillä se osasi hyödyntää tabletin sensoreita (esim. kallistelu yms.). Tämä mahdollistaa monia erilaisia pelejä, ohjelmia joten täytyy harjoitella sen käyttöä lisää. Pienemmille oppilaille Tynker saattaa olla hieman haastava, mutta isommat saavat siitä jo huomattavasti enemmän irti. Tutustuimme myös muutamiin muihin ohjelmiin:
Maanantain ja tiistain vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäinen tunti oli koodausta Scratch Jr. ykklösluokkalaisten kanssa. Oppilaat ovat todella motivoituneita ja ensimmäisen koodin onnistuminen saa kaikille hymyt huulille. Toisella ja kolmannella tunnilla laitoimme kakkosluokkalaisten kanssa heidän sähköpostinsa ensimmäistä kertaa käyttöön. Oppilaita tuli luokkaan viisi kerrallaan ja harjoittelimme rauhassa kirjautumisen sisään ja lähetimme ensimmäisen sähköpostin. Sain myöhemmin itsekin oppilailta sähköpostia, joten harjoittelu jatkui myös kotona. Neljännellä tunnilla harjoittelimme ykkösluokkalaisten kanssa ensimmäistä kertaa tablettien käyttöä. Monille laite oli jo tuttu kotoa, mutta muutama ei ollut käyttänyt sellaista koskaan. Oppilaat käyttivät laitteita pareittain ja harjoittelimme ruudun avaamisen ja ohjelmien etsimistä. Lopuksi harjoittelimme matematiikassa tehtyjä asioita Matikkakunkku-ohjelmassa. Viimeisellä tunnilla jatkoin koodaamista Scratch Jr. ykkösten kanssa. Päivä päättyi lyhyeen koulutukseen opettajille. Kävimme läpi Gafea ja jakamista Drivessä. Kokeilemme myös miten vanhempainvarttien tarjoaminen ja varaaminen onnistuu Wilmassa (suosittelen käyttämään!). Jatkoin tiistaina samassa koulussa koodaten Sratch Jr. neljä tuntia eri luokkien kanssa. Iltapäivällä tapasimme TVT-opettajien kanssa.
Keskiviikkona vaihdoin koulua ja aloitin päivän iMovien parissa viidesluokkalaisten kanssa. Harjoittelimme kaksi tuntia elokuvan tekemistä. Kuvasimme, editoimme ja lisäilimme ääniä. Lopuksi oppilaat tekivät lyhyen trailerin iMovien trailer-työkalulla. Kolmannella tunnilla harjoittelimme pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen. Neljäs ja viides tunti kuluivat iStopmotionin ja iMovien kanssa. Oppilaat tekivät pienen elokuvan stopmotion tekniikalla ja siirsimme ne iMovieen, jossa tehtiin lyhyt editointi. Kiva projekti ja oppilaat saivat paljon aikaiseksi muutamassa tunnissa. Motivaatio oli huipussaan!
Torstaina olin aamupäivän koululla ja iltapäivän koulutuksessa. Ensimmäiset kolme tuntia harjoittelimme kahden luokan kanssa sarjakuvien tekoa StripDesigner-ohjelmalla. Teimme ensimmäiset sarjakuvat käyttämällä hyödyksi äidinkielen kirjoissa olevia hahmoja. Hahmoille oli helppoa tehdä puhekuplat kun ne olivat tuttuja. Viimeisellä tunnilla koodasimme ykkösten kanssa tutulla Scratch Jr:llä. Perjantaina kävin yläkoulussa juttelemassa ja suunnittelemassa opettajien kanssa tulevia päiviä. Suunnitelmissa on luoda sähköisiä läksyjä kotitaloudessa ja tehdä sähköinen CV seiskaluokkalaisten kanssa (vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta). Opettajat olivat myös kiinnostuneita sähköisten kokeiden tekemisestä ja sovimme seuraavaksi kerraksi tutustumisen Socrativeen ja Google Forms:iin.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Terv.
Riku
viikko 43 on takana ja talvi näyttää olevan tulossa. Torstaina kävin TOP-keskuksen järjestämässä matematiikka koulutuksessa. Siellä kokeilimme erilaisia sovelluksia iPadillä matematiikan opetuksessa. Aloitimme koodaamalla Tynkerillä, joka oli itselleni uusi tuttavuus. Ohjelma oli mielenkiintoinen, sillä se osasi hyödyntää tabletin sensoreita (esim. kallistelu yms.). Tämä mahdollistaa monia erilaisia pelejä, ohjelmia joten täytyy harjoitella sen käyttöä lisää. Pienemmille oppilaille Tynker saattaa olla hieman haastava, mutta isommat saavat siitä jo huomattavasti enemmän irti. Tutustuimme myös muutamiin muihin ohjelmiin:
- MyScript Calculator- piirrä lasku sormella ja ohjelma muuttaa sen oikeiksi merkeiksi (suosittelen kokeilemaan)
- MyScript Mathpad- helppo ohjelma matematiikan kaavojen saamiseen kuviksi
- Mathlearningcenter Fractions- ohjelma murtolukujen näyttämiseen tabletilla tai niiden harjoitteluun oppilaiden kanssa.
- Mathlearningcenter Numberline- lukusuora, helppo ohjelma esittää lukusuoria
- Mathlearningcenter NumberFrames- Värinapit, eriyttämiseen/laskun yksinkertaistamiseen erinomainen ohjelma
- Geoboard- Geolauta padilla
Maanantain ja tiistain vietin pienempien oppilaiden kanssa. Ensimmäinen tunti oli koodausta Scratch Jr. ykklösluokkalaisten kanssa. Oppilaat ovat todella motivoituneita ja ensimmäisen koodin onnistuminen saa kaikille hymyt huulille. Toisella ja kolmannella tunnilla laitoimme kakkosluokkalaisten kanssa heidän sähköpostinsa ensimmäistä kertaa käyttöön. Oppilaita tuli luokkaan viisi kerrallaan ja harjoittelimme rauhassa kirjautumisen sisään ja lähetimme ensimmäisen sähköpostin. Sain myöhemmin itsekin oppilailta sähköpostia, joten harjoittelu jatkui myös kotona. Neljännellä tunnilla harjoittelimme ykkösluokkalaisten kanssa ensimmäistä kertaa tablettien käyttöä. Monille laite oli jo tuttu kotoa, mutta muutama ei ollut käyttänyt sellaista koskaan. Oppilaat käyttivät laitteita pareittain ja harjoittelimme ruudun avaamisen ja ohjelmien etsimistä. Lopuksi harjoittelimme matematiikassa tehtyjä asioita Matikkakunkku-ohjelmassa. Viimeisellä tunnilla jatkoin koodaamista Scratch Jr. ykkösten kanssa. Päivä päättyi lyhyeen koulutukseen opettajille. Kävimme läpi Gafea ja jakamista Drivessä. Kokeilemme myös miten vanhempainvarttien tarjoaminen ja varaaminen onnistuu Wilmassa (suosittelen käyttämään!). Jatkoin tiistaina samassa koulussa koodaten Sratch Jr. neljä tuntia eri luokkien kanssa. Iltapäivällä tapasimme TVT-opettajien kanssa.
Keskiviikkona vaihdoin koulua ja aloitin päivän iMovien parissa viidesluokkalaisten kanssa. Harjoittelimme kaksi tuntia elokuvan tekemistä. Kuvasimme, editoimme ja lisäilimme ääniä. Lopuksi oppilaat tekivät lyhyen trailerin iMovien trailer-työkalulla. Kolmannella tunnilla harjoittelimme pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen. Neljäs ja viides tunti kuluivat iStopmotionin ja iMovien kanssa. Oppilaat tekivät pienen elokuvan stopmotion tekniikalla ja siirsimme ne iMovieen, jossa tehtiin lyhyt editointi. Kiva projekti ja oppilaat saivat paljon aikaiseksi muutamassa tunnissa. Motivaatio oli huipussaan!
Torstaina olin aamupäivän koululla ja iltapäivän koulutuksessa. Ensimmäiset kolme tuntia harjoittelimme kahden luokan kanssa sarjakuvien tekoa StripDesigner-ohjelmalla. Teimme ensimmäiset sarjakuvat käyttämällä hyödyksi äidinkielen kirjoissa olevia hahmoja. Hahmoille oli helppoa tehdä puhekuplat kun ne olivat tuttuja. Viimeisellä tunnilla koodasimme ykkösten kanssa tutulla Scratch Jr:llä. Perjantaina kävin yläkoulussa juttelemassa ja suunnittelemassa opettajien kanssa tulevia päiviä. Suunnitelmissa on luoda sähköisiä läksyjä kotitaloudessa ja tehdä sähköinen CV seiskaluokkalaisten kanssa (vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta). Opettajat olivat myös kiinnostuneita sähköisten kokeiden tekemisestä ja sovimme seuraavaksi kerraksi tutustumisen Socrativeen ja Google Forms:iin.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Terv.
Riku
Kommentit
Lähetä kommentti