Toinen täysi viikko on takana. Aloitin viikon Nousiaisissa tutustumalla kolmasluokkalaisten kanssa koodaamiseen. Alkuun keskustelimme siitä mitä koodaaminen on ja siitä lähdimme tutustumaan koodaustunti.fi tarjoamaan Angry Birds koodauspeliin. Hetken harjoittelun jälkeen vaihdomme Scratch-Jr:ään. Siinä koodasimme kissan liikkumaan ruudulla haluttuun paikkaan ja tekemään hypyn voltilla.
Toisella tunnilla aloitimme 4-6 luokkalaisten kanssa Classroomin käytön. Oppilaat kirjautuivat palveluun ja liittyivät opettajan kurssille. Teimme samalla heille yksinkertaisen kysymyksen tunnin aiheeseen liittyen. Sen jälkeen teimme heille tehtävän, jossa heidän tuli mennä Quizlettiin ja tehdä siellä englannin kappaleeseen liittyviä tehtäviä. Lopuksi he tekivät sanakokeen ja kirjoittivat sen tuloksen opettajan jakamaan dokumenttiin.
Kolmannella ja neljännellä tunnilla kirjauduimme ison ryhmän kanssa Classroomiin, johon opettaja oli tehnyt heille tehtäviä. Harjoittelimme tehtävien palauttamista ja sitä miten opettaja sitten palauttaa tehtävät heille takaisin. Kävimme myös läpi Sliden perusteita. Pohdimme kuvien käyttöä esityksissä ja mitä kuvia niissä saakaan käyttään. Tätä varten menimme CCsearchiin, josta löytyy paljon käyttöön sopivia kuvia.
Viidennellä tunnilla aloitimme sarjakuvien teon iPadeilla ja StripDesigner ohjelmalla. Otimme kuvia pehmoeläimistä ja laitoimme ne keskustelemaan puhekuplilla. Muokkasimme kuvia ohjelman omilla työkaluilla.
Viimeisellä tunnilla teimme julisteita iPadilla Phoster ohjelmalla. Teemana oppilailla oli olympialaisten julisteet, mutta ensimmäinen juliste oli kaikille vapaaehtoinen, ohjelmaan tutustumista varten.
Seuraavana päivänä menin Maskuun käynnistämään Gafen käytön. Vaihdoimme oppilaiden salasanat ja kirjoitimme muutaman sähköpostin. Harjoittelimme myös tekstin tallentamista opettajan jakamaan kansioon. Samalla lisäsimme opettajan tekemän kansion omaan driveen. Lopuksi kirjauduimme Näppistaituriin ja harjoittelimme sen käyttöä. Toisen ryhmän kanssa teimme saman paketin, mutta otimme myös pienen kilpailun iPadeilla käyttäen MathFight-ohjelmaa, siinä pelataan kaveria vastaan peruslaskutoimituksissa samalla tabletilla.
Torstaina palasin Nousiaisiin ja aloitin päivän katsomalla yhden luokan kanssa Classroomin käytön. Seuraavat kolme tuntia teimme oppilaiden kanssa Garagebandilla musiikkia. Aluksi harjoittelimme soittimien käyttöä ja raitojen tekemistä. Oppilaat saivat nopeasti aikaan hienon kuuloisia kappaleen pätkiä. Lopuksi kokeilimme Garagebandin uutta toimintoa Live Looppeja, joilla voi tehdä modernimpaa konemusiikkia todella yksinkertaisesti. Suosittelen kokeilemaan tätä toimintaa.
Toisella tunnilla aloitimme 4-6 luokkalaisten kanssa Classroomin käytön. Oppilaat kirjautuivat palveluun ja liittyivät opettajan kurssille. Teimme samalla heille yksinkertaisen kysymyksen tunnin aiheeseen liittyen. Sen jälkeen teimme heille tehtävän, jossa heidän tuli mennä Quizlettiin ja tehdä siellä englannin kappaleeseen liittyviä tehtäviä. Lopuksi he tekivät sanakokeen ja kirjoittivat sen tuloksen opettajan jakamaan dokumenttiin.
Kolmannella ja neljännellä tunnilla kirjauduimme ison ryhmän kanssa Classroomiin, johon opettaja oli tehnyt heille tehtäviä. Harjoittelimme tehtävien palauttamista ja sitä miten opettaja sitten palauttaa tehtävät heille takaisin. Kävimme myös läpi Sliden perusteita. Pohdimme kuvien käyttöä esityksissä ja mitä kuvia niissä saakaan käyttään. Tätä varten menimme CCsearchiin, josta löytyy paljon käyttöön sopivia kuvia.
Viidennellä tunnilla aloitimme sarjakuvien teon iPadeilla ja StripDesigner ohjelmalla. Otimme kuvia pehmoeläimistä ja laitoimme ne keskustelemaan puhekuplilla. Muokkasimme kuvia ohjelman omilla työkaluilla.
Viimeisellä tunnilla teimme julisteita iPadilla Phoster ohjelmalla. Teemana oppilailla oli olympialaisten julisteet, mutta ensimmäinen juliste oli kaikille vapaaehtoinen, ohjelmaan tutustumista varten.
Seuraavana päivänä menin Maskuun käynnistämään Gafen käytön. Vaihdoimme oppilaiden salasanat ja kirjoitimme muutaman sähköpostin. Harjoittelimme myös tekstin tallentamista opettajan jakamaan kansioon. Samalla lisäsimme opettajan tekemän kansion omaan driveen. Lopuksi kirjauduimme Näppistaituriin ja harjoittelimme sen käyttöä. Toisen ryhmän kanssa teimme saman paketin, mutta otimme myös pienen kilpailun iPadeilla käyttäen MathFight-ohjelmaa, siinä pelataan kaveria vastaan peruslaskutoimituksissa samalla tabletilla.
Torstaina palasin Nousiaisiin ja aloitin päivän katsomalla yhden luokan kanssa Classroomin käytön. Seuraavat kolme tuntia teimme oppilaiden kanssa Garagebandilla musiikkia. Aluksi harjoittelimme soittimien käyttöä ja raitojen tekemistä. Oppilaat saivat nopeasti aikaan hienon kuuloisia kappaleen pätkiä. Lopuksi kokeilimme Garagebandin uutta toimintoa Live Looppeja, joilla voi tehdä modernimpaa konemusiikkia todella yksinkertaisesti. Suosittelen kokeilemaan tätä toimintaa.
Kommentit
Lähetä kommentti