Siirry pääsisältöön

Vko 39 iPadien ohjelmia, Gafea ja Näppistaituri käyttöön

Toinen täysi viikko on takana. Aloitin viikon Nousiaisissa tutustumalla kolmasluokkalaisten kanssa koodaamiseen. Alkuun keskustelimme siitä mitä koodaaminen on ja siitä lähdimme tutustumaan koodaustunti.fi tarjoamaan Angry Birds koodauspeliin. Hetken harjoittelun jälkeen vaihdomme Scratch-Jr:ään. Siinä koodasimme kissan liikkumaan ruudulla haluttuun paikkaan ja tekemään hypyn voltilla.
Toisella tunnilla aloitimme 4-6 luokkalaisten kanssa Classroomin käytön. Oppilaat kirjautuivat palveluun ja liittyivät opettajan kurssille. Teimme samalla heille yksinkertaisen kysymyksen tunnin aiheeseen liittyen. Sen jälkeen teimme heille tehtävän, jossa heidän tuli mennä Quizlettiin ja tehdä siellä englannin kappaleeseen liittyviä tehtäviä. Lopuksi he tekivät sanakokeen ja kirjoittivat sen tuloksen opettajan jakamaan dokumenttiin.
Kolmannella ja neljännellä tunnilla kirjauduimme ison ryhmän kanssa Classroomiin, johon opettaja oli tehnyt heille tehtäviä. Harjoittelimme tehtävien palauttamista ja sitä miten opettaja sitten palauttaa tehtävät heille takaisin. Kävimme myös läpi Sliden perusteita. Pohdimme kuvien käyttöä esityksissä ja mitä kuvia niissä saakaan käyttään. Tätä varten menimme CCsearchiin, josta löytyy paljon käyttöön sopivia kuvia.
Viidennellä tunnilla aloitimme sarjakuvien teon iPadeilla ja StripDesigner ohjelmalla. Otimme kuvia pehmoeläimistä ja laitoimme ne keskustelemaan puhekuplilla. Muokkasimme kuvia ohjelman omilla työkaluilla.
Viimeisellä tunnilla teimme julisteita iPadilla Phoster ohjelmalla. Teemana oppilailla oli olympialaisten julisteet, mutta ensimmäinen juliste oli kaikille vapaaehtoinen, ohjelmaan tutustumista varten.
Seuraavana päivänä menin Maskuun käynnistämään Gafen käytön. Vaihdoimme oppilaiden salasanat ja kirjoitimme muutaman sähköpostin. Harjoittelimme myös tekstin tallentamista opettajan jakamaan kansioon. Samalla lisäsimme opettajan tekemän kansion omaan driveen. Lopuksi kirjauduimme Näppistaituriin ja harjoittelimme sen käyttöä. Toisen ryhmän kanssa teimme saman paketin, mutta otimme myös pienen kilpailun iPadeilla käyttäen MathFight-ohjelmaa, siinä pelataan kaveria vastaan peruslaskutoimituksissa samalla tabletilla.
Torstaina palasin Nousiaisiin ja aloitin päivän katsomalla yhden luokan kanssa Classroomin käytön. Seuraavat kolme tuntia teimme oppilaiden kanssa Garagebandilla musiikkia. Aluksi harjoittelimme soittimien käyttöä ja raitojen tekemistä. Oppilaat saivat nopeasti aikaan hienon kuuloisia kappaleen pätkiä. Lopuksi kokeilimme Garagebandin uutta toimintoa Live Looppeja, joilla voi tehdä modernimpaa konemusiikkia todella yksinkertaisesti. Suosittelen kokeilemaan tätä toimintaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vk 2, uusi vuosi ja täysi tohina

Hei, lomat on lusittu ja uusi vuosi on alkanut. Ensimmäinen viikko oli täyttä tohinaa ja aloitin sen maanantaina auttamalla alkuun opettajia tulostamisen ja koneiden kanssa. Printterien asentaminen ei aina ole kovin yksinkertaista, varsinkaan langattomien. Lopulta tulostin saatiin toimimaan lyömällä se kiinni verkkojohtoon. Koululta siirryin kertomaan pilvipalveluistamme kuntien kuraattoreille ja psykologeille. Kävimme yhdessä läpi driven käyttöä ja tiedostojen jakamista. Tiistaina pääsin kahteen luokkaan auttamaan oppilaita koodaamisen kanssa. Aloitimme kolmasluokkalaisten kanssa koodaamisen Scratch Jr:lla. Lapsien into koodaamiseen on aivan huikea. Kun hahmo saadaan ensimmäistä kertaa liikkeelle ovat he aivan häkeltyneitä ja puhkuvat intoa. Kivaa hommaa ja opettajat tuntuvat olevan myös innoissaan, kun saavat ensimmäisen kosketuksen koodaamiseen. Keskiviikkona olin yläkoulussa, jossa auttelin opettajia pilvipalveluiden käyttöönotossa ja Tripletin käyttöönotossa. Triplet on hyvä pal

Vko 9- Gafe, koodaus ja Kiky

Hei, mennyt viikko meni tuttujen asioiden parissa. Maanantaina koodasimme Scratch.mit.edu palvelussa ja oppilaat saivat tehtyä pienen pelin. Harjoittelimme myös pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen ja tuotimme tekstin Google Docsissa. Iltapäivällä teimme kutosten kanssa portfolioita Google Sitesilla. Oppilaat ovat oppineet nopeasti nettisivujen tekemisen periaatteet vaikkemme ole vielä koskeneet koodiin. Uusi Sites on sopivan yksinkertainen palvelu sivujen tekemiseen. Tiistaina keskityimme koodaamiseen ja ensimmäisellä tunnilla jatkoimme oppilaiden kanssa Scratchin parissa. Myös esikoululaiset pääsivät tutustumaan koodauksen maailmaan Scratch Jr:lla iPadien kanssa. Keskiviikkona käytimme muutaman tunnin näppistaiturin harjoitteluun. Kaksi tuntia kului myös sarjakuvia tehdessä StripDesignerillä. Kakkosluokkalaiset saivat tehtyä hienot sarjakuvat äidinkielen kirjassa olevia hahmoja hyödyntämällä. Keskiviikkona pidin myös ensimmäisen Kiky-koulutuksen kolmelle opettajalle Mac

Vko5 - Googlen palvelut ja Osaava Forum

Hei, viikko on taas vierähtänyt ja toivottavasti olemme oppineet edes jotain uutta. Aloitin maanantain tiukalla Google Driven koulutuksella. Harjoittelimme muutaman tunnin Slidesien tekoa ja niihin kuvien lisäämistä. Tämän lisäksi kokeilimme taulukkolaskentaa Sheetsillä. Oppilaat tuntuivat nauttivan piirakkakaavioiden tekemisestä ja oman iänsä laskemisesta päivinä. Kokeilimme myös koodaamista ykkösten ja kakkosten kanssa Scratch Jr:lla. Tiistain vietin yläkoulussa ja siellä tunnit kuluivat opettajia autellessa Googlen Classroomin kanssa. Kävimme myös yhden luokan kanssa läpi miten kuvia siirretään suoraan yhteiseen Slidesiin ja oppilaat päivittävät sen viikottain. Keskiviikon aloitin kuudesluokkalaisten kanssa ja teimme isomman projetkin animaatiota tehden. Oppilaat käyttivät tuomiaan leluja animaation tekemisessä ja animaatiot kuvattiin vihreän kankaan edessä. Tästä videot siirrettiin Green Screen ohjelmaan johon oppilaat olivat etsineet taustaksi vaihdettavat kuvat CC-searchistä. Nä