Siirry pääsisältöön

Vko 39 iPadien ohjelmia, Gafea ja Näppistaituri käyttöön

Toinen täysi viikko on takana. Aloitin viikon Nousiaisissa tutustumalla kolmasluokkalaisten kanssa koodaamiseen. Alkuun keskustelimme siitä mitä koodaaminen on ja siitä lähdimme tutustumaan koodaustunti.fi tarjoamaan Angry Birds koodauspeliin. Hetken harjoittelun jälkeen vaihdomme Scratch-Jr:ään. Siinä koodasimme kissan liikkumaan ruudulla haluttuun paikkaan ja tekemään hypyn voltilla.
Toisella tunnilla aloitimme 4-6 luokkalaisten kanssa Classroomin käytön. Oppilaat kirjautuivat palveluun ja liittyivät opettajan kurssille. Teimme samalla heille yksinkertaisen kysymyksen tunnin aiheeseen liittyen. Sen jälkeen teimme heille tehtävän, jossa heidän tuli mennä Quizlettiin ja tehdä siellä englannin kappaleeseen liittyviä tehtäviä. Lopuksi he tekivät sanakokeen ja kirjoittivat sen tuloksen opettajan jakamaan dokumenttiin.
Kolmannella ja neljännellä tunnilla kirjauduimme ison ryhmän kanssa Classroomiin, johon opettaja oli tehnyt heille tehtäviä. Harjoittelimme tehtävien palauttamista ja sitä miten opettaja sitten palauttaa tehtävät heille takaisin. Kävimme myös läpi Sliden perusteita. Pohdimme kuvien käyttöä esityksissä ja mitä kuvia niissä saakaan käyttään. Tätä varten menimme CCsearchiin, josta löytyy paljon käyttöön sopivia kuvia.
Viidennellä tunnilla aloitimme sarjakuvien teon iPadeilla ja StripDesigner ohjelmalla. Otimme kuvia pehmoeläimistä ja laitoimme ne keskustelemaan puhekuplilla. Muokkasimme kuvia ohjelman omilla työkaluilla.
Viimeisellä tunnilla teimme julisteita iPadilla Phoster ohjelmalla. Teemana oppilailla oli olympialaisten julisteet, mutta ensimmäinen juliste oli kaikille vapaaehtoinen, ohjelmaan tutustumista varten.
Seuraavana päivänä menin Maskuun käynnistämään Gafen käytön. Vaihdoimme oppilaiden salasanat ja kirjoitimme muutaman sähköpostin. Harjoittelimme myös tekstin tallentamista opettajan jakamaan kansioon. Samalla lisäsimme opettajan tekemän kansion omaan driveen. Lopuksi kirjauduimme Näppistaituriin ja harjoittelimme sen käyttöä. Toisen ryhmän kanssa teimme saman paketin, mutta otimme myös pienen kilpailun iPadeilla käyttäen MathFight-ohjelmaa, siinä pelataan kaveria vastaan peruslaskutoimituksissa samalla tabletilla.
Torstaina palasin Nousiaisiin ja aloitin päivän katsomalla yhden luokan kanssa Classroomin käytön. Seuraavat kolme tuntia teimme oppilaiden kanssa Garagebandilla musiikkia. Aluksi harjoittelimme soittimien käyttöä ja raitojen tekemistä. Oppilaat saivat nopeasti aikaan hienon kuuloisia kappaleen pätkiä. Lopuksi kokeilimme Garagebandin uutta toimintoa Live Looppeja, joilla voi tehdä modernimpaa konemusiikkia todella yksinkertaisesti. Suosittelen kokeilemaan tätä toimintaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vko 46, koodaamista, videoita ja uusi näppäimistö tableteille

Tervehdys,
viikko on taas takana ja toivottavasti talvi tulee takaisin pikaisesti. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan muutamia uusia ohjelmia ja kävin myös TOP-keskuksen järjestämässä matematiikkakoulutuksessa. Siellä keskityimme matematiikan opiskeluun tableteilla. Vastaan tuli muutama hyvä ohjelma, joista lähes kaikki olivat ilmaisia. Ainainen haaste näissä koulutuksissa on se että löytyvätkö ohjelmat myös muille alustoille (Android, Windows ja Chrome). Tässä kuitenkin kuva iPadille olevista matematiikan ohjelmista, joita kannattaa testata:
Hyvien ja toimivien ohjelmien etsiminen on yksi osa hanketta, mutta välillä tuntuu ettei testaamiseen ole juurikaan aikaa. Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa videoiden editointiin Chromebookilla (erityisesti sellaista jolla pystyy tekemään esim. GreenScreeniä). Ohjelmia on muutamia, mutta ne ovat maksullisia ja vaativat paljon verkolta.
Googlen puolella tulevasta päivityksestä ei ole vieläkään saapunut juurikaan tietoa. Laitteet joille Android-ohje…

Vko 6-iPadit kovassa käytössä

Tervehdys,

mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen…

Viikot 12-13, Kikyä, musiikinopetusta ja uusi blogi

Hei,

viimeiset viikot ovat menneet vauhdilla. Päivät kouluissa ovat täysiä ja niiden päälle olen jatkanut koulutuksia pitämällä Kiky-koulutuksia opettajille.
Aiheina on ollut videoiden tekemistä iMoviella ja GreenScreenin käyttöä videoiden teossa. Monissa kouluissa olemme myös käyttäneet GreenScreeniä uutisten, esitysten, sääkarttojen ja englannin kielisten esitysten tekemiseen. GreenScreen by DoInk näyttäisi olevan yksi parhaita ohjelmia videoiden tekoon. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana videoiden tallentamisessa, jotta ne jäävät laitteelle. Muutamat oppilaat ovat sormiensa kanssa vikkeliä ja samalla saavat hukattua tekemänsä videot. Videoiden teossa unohtuu välillä myös äänet. iPad ja muut tabletit tallentavat ääntä pienestä mikistä ja välillä välimatka laitteeseen saattaa olla todella pitkä. Siksi kannattaa ainakin kokeilla jotain bluetooth mikkiä. Itselläni ainakin ihan perus kuuloke, jossa on mikki, toimi hienosti äänen nauhoitukseen. Tietysti äänet voi myös lisätä jälkikäteen, …