Syysloma alkoi ja viimeiset viikot ovat menneet vauhdikkaasti. Se on hankkeen kannalta hyvä asia, sillä silloin koulut ovat varanneet minua. Viikolla 40 jouduin olemaan muutaman päivän kotona poikani sairastellessa ja viikolla 41 jouduin ottamaan tyttäreni mukaan koululle sovittuun esittelyyn, koska tyttäreni oli kipeä. Sellaista se elämä on pienten lasten kanssa.
Aloitin viikon 40 suunnittelemalla opettajan kanssa GreenSreen-projektia. Sillä tarkoitetaan videon tekoa, jossa oppilaat esiintyvät vihreän kankaan edessä, editoinnissa voimme luoda kankaan päälle jonkin maiseman. Ongelmia tällaisen projektin tekemisessä on ohjelmistot ja kuvausvälineet. Selvittelen sopivaa ohjelmaa ja kuvaukseen päätimme käyttää oppilaiden omia laitteita. Editointiin käytämme todennäköisesti Windowsin elokuva-työkalua. Välillä käyn myös auttamassa koneiden kanssa ja kävin yhdessä koulussa selvittämässä tulostuksen kanssa olleita ongelmia. Tiistaina aloitimme yläkoululaisten kanssa ViLLEn käytön, joka on todella yksinkertainen projekti. Oppilaat pääsivät nopeasti kurssille ja kirjautuminen onnistui hyvin. Harjoittelimme tehtävien tekoa ja he pääsivät hyvään vauhtiin. Seuraavalla tunnilla teimme toisen luokan kanssa Poppletteja äidinkielen kirjoitukseen liittyvissä aiheissa. Lopulta laitoimme työt samaan slidesiin, jotta oppilaat pääsivät lukemaan helposti toisten töitä.
Keskiviikkona yläkoulun ryhmä aloitti ison projektin tekemisen ja se tehdään nettisivuksi. Luokka on jaettu ryhmiin, joista jokainen tekee oman sivustonsa. Sivut tehdään Google Sitesilla, joka on sopivan yksinkertainen sivujen tekemiseen. Sivustoihin on helppo lisätä materiaalia suoraan GoogleDrivesta, joten oppilaat tekevät sinne slideja, tekstejä ja videoita. Projekti vaikuttaa todella hienolta ja on kiva seurata miten se etenee.
Viikon 41 aloitin kahden rinnakkaisluokan kanssa. Otimme molepien luokkien kanssa käyttöön Näppistaiturin. Kymmensormijärjestelmä on monissa kouluissa ajankohtainen uuden ops:in takia. Toisen luokan kanssa aloitimme myös projektin Aleksis Kiven Seitsemään veljeen liittyen. Oppilaat olivat lukeneet kappaleen teoksesta ryhminä ja he saivat valita miten sen esittäisivät muille. Vaihtoehtoina oli iMovie, PuppetPals tai sarjakuva. Videot valmistuivat päivässä, mutta katsellessamme niitä huomattiin että tehtävää oli vielä jäljellä. Toisen luokan kanssa harjoittelimme Slidesien tekoa ja niitä teimme kannettavilla.
Tiistaina menin pienempään kouluun ja koko päivän aihe oli koodaus. Pienimpien oppilaiden kanssa kokeilimme hieman koodaustunnin tarjoamaa materiaalia jotta ajatus palikoilla koodaamisesta selviäisi kaikille. Tämän jälkeen kokeilimme koodaamista Scratch Jr:lla Chromebookeilla. Oppilaat saivat tehtyä yksinkertaisen animaation joka käynnistyi ruudulla ollutta hahmoa koskettamalla.
Seuraavien kahden luokan kanssa teimme muuten samoin, mutta Scratch Jr:n tilalla menimme Scratch.mit.edu ja oppilaat tekivät yksinkertaisen pomppimispelin. Kaksi tuntia jokaiselle luokalle meni todella nopeasti. Koodaus kiinnostaa niin lapsia kuin aikuisia. Scratch on erittäin hyvä työkalu sen aloittamiseen.
Keskiviikkona kävin esittelemässä hanketta ja pidin opettajille tunnin mittaisen koulutuksen Google Classroomista.
Terveisin,
Riku
Aloitin viikon 40 suunnittelemalla opettajan kanssa GreenSreen-projektia. Sillä tarkoitetaan videon tekoa, jossa oppilaat esiintyvät vihreän kankaan edessä, editoinnissa voimme luoda kankaan päälle jonkin maiseman. Ongelmia tällaisen projektin tekemisessä on ohjelmistot ja kuvausvälineet. Selvittelen sopivaa ohjelmaa ja kuvaukseen päätimme käyttää oppilaiden omia laitteita. Editointiin käytämme todennäköisesti Windowsin elokuva-työkalua. Välillä käyn myös auttamassa koneiden kanssa ja kävin yhdessä koulussa selvittämässä tulostuksen kanssa olleita ongelmia. Tiistaina aloitimme yläkoululaisten kanssa ViLLEn käytön, joka on todella yksinkertainen projekti. Oppilaat pääsivät nopeasti kurssille ja kirjautuminen onnistui hyvin. Harjoittelimme tehtävien tekoa ja he pääsivät hyvään vauhtiin. Seuraavalla tunnilla teimme toisen luokan kanssa Poppletteja äidinkielen kirjoitukseen liittyvissä aiheissa. Lopulta laitoimme työt samaan slidesiin, jotta oppilaat pääsivät lukemaan helposti toisten töitä.
Keskiviikkona yläkoulun ryhmä aloitti ison projektin tekemisen ja se tehdään nettisivuksi. Luokka on jaettu ryhmiin, joista jokainen tekee oman sivustonsa. Sivut tehdään Google Sitesilla, joka on sopivan yksinkertainen sivujen tekemiseen. Sivustoihin on helppo lisätä materiaalia suoraan GoogleDrivesta, joten oppilaat tekevät sinne slideja, tekstejä ja videoita. Projekti vaikuttaa todella hienolta ja on kiva seurata miten se etenee.
Viikon 41 aloitin kahden rinnakkaisluokan kanssa. Otimme molepien luokkien kanssa käyttöön Näppistaiturin. Kymmensormijärjestelmä on monissa kouluissa ajankohtainen uuden ops:in takia. Toisen luokan kanssa aloitimme myös projektin Aleksis Kiven Seitsemään veljeen liittyen. Oppilaat olivat lukeneet kappaleen teoksesta ryhminä ja he saivat valita miten sen esittäisivät muille. Vaihtoehtoina oli iMovie, PuppetPals tai sarjakuva. Videot valmistuivat päivässä, mutta katsellessamme niitä huomattiin että tehtävää oli vielä jäljellä. Toisen luokan kanssa harjoittelimme Slidesien tekoa ja niitä teimme kannettavilla.
Tiistaina menin pienempään kouluun ja koko päivän aihe oli koodaus. Pienimpien oppilaiden kanssa kokeilimme hieman koodaustunnin tarjoamaa materiaalia jotta ajatus palikoilla koodaamisesta selviäisi kaikille. Tämän jälkeen kokeilimme koodaamista Scratch Jr:lla Chromebookeilla. Oppilaat saivat tehtyä yksinkertaisen animaation joka käynnistyi ruudulla ollutta hahmoa koskettamalla.
Seuraavien kahden luokan kanssa teimme muuten samoin, mutta Scratch Jr:n tilalla menimme Scratch.mit.edu ja oppilaat tekivät yksinkertaisen pomppimispelin. Kaksi tuntia jokaiselle luokalle meni todella nopeasti. Koodaus kiinnostaa niin lapsia kuin aikuisia. Scratch on erittäin hyvä työkalu sen aloittamiseen.
Keskiviikkona kävin esittelemässä hanketta ja pidin opettajille tunnin mittaisen koulutuksen Google Classroomista.
Terveisin,
Riku
Kommentit
Lähetä kommentti