Siirry pääsisältöön

Viikot 40-41

Syysloma alkoi ja viimeiset viikot ovat menneet vauhdikkaasti. Se on hankkeen kannalta hyvä asia, sillä silloin koulut ovat varanneet minua. Viikolla 40 jouduin olemaan muutaman päivän kotona poikani sairastellessa ja viikolla 41 jouduin ottamaan tyttäreni mukaan koululle sovittuun esittelyyn, koska tyttäreni oli kipeä. Sellaista se elämä on pienten lasten kanssa.
Aloitin viikon 40 suunnittelemalla opettajan kanssa GreenSreen-projektia. Sillä tarkoitetaan videon tekoa, jossa oppilaat esiintyvät vihreän kankaan edessä, editoinnissa voimme luoda kankaan päälle jonkin maiseman. Ongelmia tällaisen projektin tekemisessä on ohjelmistot ja kuvausvälineet. Selvittelen sopivaa ohjelmaa ja kuvaukseen päätimme käyttää oppilaiden omia laitteita. Editointiin käytämme todennäköisesti Windowsin elokuva-työkalua. Välillä käyn myös auttamassa koneiden kanssa ja kävin yhdessä koulussa selvittämässä tulostuksen kanssa olleita ongelmia. Tiistaina aloitimme yläkoululaisten kanssa ViLLEn käytön, joka on todella yksinkertainen projekti. Oppilaat pääsivät nopeasti kurssille ja kirjautuminen onnistui hyvin. Harjoittelimme tehtävien tekoa ja he pääsivät hyvään vauhtiin. Seuraavalla tunnilla teimme toisen luokan kanssa Poppletteja äidinkielen kirjoitukseen liittyvissä aiheissa. Lopulta laitoimme työt samaan slidesiin, jotta oppilaat pääsivät lukemaan helposti toisten töitä.
Keskiviikkona yläkoulun ryhmä aloitti ison projektin tekemisen ja se tehdään nettisivuksi. Luokka on jaettu ryhmiin, joista jokainen tekee oman sivustonsa. Sivut tehdään Google Sitesilla, joka on sopivan yksinkertainen sivujen tekemiseen. Sivustoihin on helppo lisätä materiaalia suoraan GoogleDrivesta, joten oppilaat tekevät sinne slideja, tekstejä ja videoita. Projekti vaikuttaa todella hienolta ja on kiva seurata miten se etenee.
Viikon 41 aloitin kahden rinnakkaisluokan kanssa. Otimme molepien luokkien kanssa käyttöön Näppistaiturin. Kymmensormijärjestelmä on monissa kouluissa ajankohtainen uuden ops:in takia. Toisen luokan kanssa aloitimme myös projektin Aleksis Kiven Seitsemään veljeen liittyen. Oppilaat olivat lukeneet kappaleen teoksesta ryhminä ja he saivat valita miten sen esittäisivät muille. Vaihtoehtoina oli iMovie, PuppetPals tai sarjakuva. Videot valmistuivat päivässä, mutta katsellessamme niitä huomattiin että tehtävää oli vielä jäljellä. Toisen luokan kanssa harjoittelimme Slidesien tekoa ja niitä teimme kannettavilla.
Tiistaina menin pienempään kouluun ja koko päivän aihe oli koodaus. Pienimpien oppilaiden kanssa kokeilimme hieman koodaustunnin tarjoamaa materiaalia jotta ajatus palikoilla koodaamisesta selviäisi kaikille. Tämän jälkeen kokeilimme koodaamista Scratch Jr:lla Chromebookeilla. Oppilaat saivat tehtyä yksinkertaisen animaation joka käynnistyi ruudulla ollutta hahmoa koskettamalla.
Seuraavien kahden luokan kanssa teimme muuten samoin, mutta Scratch Jr:n tilalla menimme Scratch.mit.edu ja oppilaat tekivät yksinkertaisen pomppimispelin. Kaksi tuntia jokaiselle luokalle meni todella nopeasti. Koodaus kiinnostaa niin lapsia kuin aikuisia. Scratch on erittäin hyvä työkalu sen aloittamiseen.
Keskiviikkona kävin esittelemässä hanketta ja pidin opettajille tunnin mittaisen koulutuksen Google Classroomista.

Terveisin,
Riku

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vk 2, uusi vuosi ja täysi tohina

Hei, lomat on lusittu ja uusi vuosi on alkanut. Ensimmäinen viikko oli täyttä tohinaa ja aloitin sen maanantaina auttamalla alkuun opettajia tulostamisen ja koneiden kanssa. Printterien asentaminen ei aina ole kovin yksinkertaista, varsinkaan langattomien. Lopulta tulostin saatiin toimimaan lyömällä se kiinni verkkojohtoon. Koululta siirryin kertomaan pilvipalveluistamme kuntien kuraattoreille ja psykologeille. Kävimme yhdessä läpi driven käyttöä ja tiedostojen jakamista. Tiistaina pääsin kahteen luokkaan auttamaan oppilaita koodaamisen kanssa. Aloitimme kolmasluokkalaisten kanssa koodaamisen Scratch Jr:lla. Lapsien into koodaamiseen on aivan huikea. Kun hahmo saadaan ensimmäistä kertaa liikkeelle ovat he aivan häkeltyneitä ja puhkuvat intoa. Kivaa hommaa ja opettajat tuntuvat olevan myös innoissaan, kun saavat ensimmäisen kosketuksen koodaamiseen. Keskiviikkona olin yläkoulussa, jossa auttelin opettajia pilvipalveluiden käyttöönotossa ja Tripletin käyttöönotossa. Triplet on hyvä pal

Vko 9- Gafe, koodaus ja Kiky

Hei, mennyt viikko meni tuttujen asioiden parissa. Maanantaina koodasimme Scratch.mit.edu palvelussa ja oppilaat saivat tehtyä pienen pelin. Harjoittelimme myös pienempien oppilaiden kanssa kirjautumista Gafeen ja tuotimme tekstin Google Docsissa. Iltapäivällä teimme kutosten kanssa portfolioita Google Sitesilla. Oppilaat ovat oppineet nopeasti nettisivujen tekemisen periaatteet vaikkemme ole vielä koskeneet koodiin. Uusi Sites on sopivan yksinkertainen palvelu sivujen tekemiseen. Tiistaina keskityimme koodaamiseen ja ensimmäisellä tunnilla jatkoimme oppilaiden kanssa Scratchin parissa. Myös esikoululaiset pääsivät tutustumaan koodauksen maailmaan Scratch Jr:lla iPadien kanssa. Keskiviikkona käytimme muutaman tunnin näppistaiturin harjoitteluun. Kaksi tuntia kului myös sarjakuvia tehdessä StripDesignerillä. Kakkosluokkalaiset saivat tehtyä hienot sarjakuvat äidinkielen kirjassa olevia hahmoja hyödyntämällä. Keskiviikkona pidin myös ensimmäisen Kiky-koulutuksen kolmelle opettajalle Mac

Vko 47, uudet sivustot ja Airserver

Uusi viikko ja uudet kujeet! Tällä viikolla olen jatkanut koodaamista, mutta samalla olen kokeillut muutamia uusia asioita. Ei mitään maata mullistavaa, mutta toivottavasti hyödyllisiä edes osalla käyttäjistä. Ensimmäinen viikon uutuus on Googlen uudet sivustot. Aiemmin Googlen tarjoamia sivustoja tehtiin erillisissä ohjelmassa. Uudet sivut on integroitu suoraan Driveen ja ne luodaan siellä. Sivujen tekeminen on nopeaa ja niistä saa helposti kivan näköisiä, sivut toimivat myös aiempaa paremmin mobiililaitteilla. Tein hanketta varten sivut uudella sivustoilla, ne löytyvät täältä: https://sites.google.com/edumasku.net/digiloikka Toinen "uutuus" oli AirServer. Olen kyseistä ohjelmaa testaillut aiemmin, mutta nyt pääsin käyttämään sitä oikeassa luokkaympäristössä ja se toimi lähes moitteettomasti. Airserverin avulla oppilaat voivat lähettää näyttönsä näkymän suoraan tykille tai ruudulle niin iPadilta, Androidilta, Chromebookilta tai Win-koneelta. Saimme parhaimmillaan tykil