Siirry pääsisältöön

Viikot 40-41

Syysloma alkoi ja viimeiset viikot ovat menneet vauhdikkaasti. Se on hankkeen kannalta hyvä asia, sillä silloin koulut ovat varanneet minua. Viikolla 40 jouduin olemaan muutaman päivän kotona poikani sairastellessa ja viikolla 41 jouduin ottamaan tyttäreni mukaan koululle sovittuun esittelyyn, koska tyttäreni oli kipeä. Sellaista se elämä on pienten lasten kanssa.
Aloitin viikon 40 suunnittelemalla opettajan kanssa GreenSreen-projektia. Sillä tarkoitetaan videon tekoa, jossa oppilaat esiintyvät vihreän kankaan edessä, editoinnissa voimme luoda kankaan päälle jonkin maiseman. Ongelmia tällaisen projektin tekemisessä on ohjelmistot ja kuvausvälineet. Selvittelen sopivaa ohjelmaa ja kuvaukseen päätimme käyttää oppilaiden omia laitteita. Editointiin käytämme todennäköisesti Windowsin elokuva-työkalua. Välillä käyn myös auttamassa koneiden kanssa ja kävin yhdessä koulussa selvittämässä tulostuksen kanssa olleita ongelmia. Tiistaina aloitimme yläkoululaisten kanssa ViLLEn käytön, joka on todella yksinkertainen projekti. Oppilaat pääsivät nopeasti kurssille ja kirjautuminen onnistui hyvin. Harjoittelimme tehtävien tekoa ja he pääsivät hyvään vauhtiin. Seuraavalla tunnilla teimme toisen luokan kanssa Poppletteja äidinkielen kirjoitukseen liittyvissä aiheissa. Lopulta laitoimme työt samaan slidesiin, jotta oppilaat pääsivät lukemaan helposti toisten töitä.
Keskiviikkona yläkoulun ryhmä aloitti ison projektin tekemisen ja se tehdään nettisivuksi. Luokka on jaettu ryhmiin, joista jokainen tekee oman sivustonsa. Sivut tehdään Google Sitesilla, joka on sopivan yksinkertainen sivujen tekemiseen. Sivustoihin on helppo lisätä materiaalia suoraan GoogleDrivesta, joten oppilaat tekevät sinne slideja, tekstejä ja videoita. Projekti vaikuttaa todella hienolta ja on kiva seurata miten se etenee.
Viikon 41 aloitin kahden rinnakkaisluokan kanssa. Otimme molepien luokkien kanssa käyttöön Näppistaiturin. Kymmensormijärjestelmä on monissa kouluissa ajankohtainen uuden ops:in takia. Toisen luokan kanssa aloitimme myös projektin Aleksis Kiven Seitsemään veljeen liittyen. Oppilaat olivat lukeneet kappaleen teoksesta ryhminä ja he saivat valita miten sen esittäisivät muille. Vaihtoehtoina oli iMovie, PuppetPals tai sarjakuva. Videot valmistuivat päivässä, mutta katsellessamme niitä huomattiin että tehtävää oli vielä jäljellä. Toisen luokan kanssa harjoittelimme Slidesien tekoa ja niitä teimme kannettavilla.
Tiistaina menin pienempään kouluun ja koko päivän aihe oli koodaus. Pienimpien oppilaiden kanssa kokeilimme hieman koodaustunnin tarjoamaa materiaalia jotta ajatus palikoilla koodaamisesta selviäisi kaikille. Tämän jälkeen kokeilimme koodaamista Scratch Jr:lla Chromebookeilla. Oppilaat saivat tehtyä yksinkertaisen animaation joka käynnistyi ruudulla ollutta hahmoa koskettamalla.
Seuraavien kahden luokan kanssa teimme muuten samoin, mutta Scratch Jr:n tilalla menimme Scratch.mit.edu ja oppilaat tekivät yksinkertaisen pomppimispelin. Kaksi tuntia jokaiselle luokalle meni todella nopeasti. Koodaus kiinnostaa niin lapsia kuin aikuisia. Scratch on erittäin hyvä työkalu sen aloittamiseen.
Keskiviikkona kävin esittelemässä hanketta ja pidin opettajille tunnin mittaisen koulutuksen Google Classroomista.

Terveisin,
Riku

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viikot 12-13, Kikyä, musiikinopetusta ja uusi blogi

Hei,

viimeiset viikot ovat menneet vauhdilla. Päivät kouluissa ovat täysiä ja niiden päälle olen jatkanut koulutuksia pitämällä Kiky-koulutuksia opettajille.
Aiheina on ollut videoiden tekemistä iMoviella ja GreenScreenin käyttöä videoiden teossa. Monissa kouluissa olemme myös käyttäneet GreenScreeniä uutisten, esitysten, sääkarttojen ja englannin kielisten esitysten tekemiseen. GreenScreen by DoInk näyttäisi olevan yksi parhaita ohjelmia videoiden tekoon. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana videoiden tallentamisessa, jotta ne jäävät laitteelle. Muutamat oppilaat ovat sormiensa kanssa vikkeliä ja samalla saavat hukattua tekemänsä videot. Videoiden teossa unohtuu välillä myös äänet. iPad ja muut tabletit tallentavat ääntä pienestä mikistä ja välillä välimatka laitteeseen saattaa olla todella pitkä. Siksi kannattaa ainakin kokeilla jotain bluetooth mikkiä. Itselläni ainakin ihan perus kuuloke, jossa on mikki, toimi hienosti äänen nauhoitukseen. Tietysti äänet voi myös lisätä jälkikäteen, …

Vko 46, koodaamista, videoita ja uusi näppäimistö tableteille

Tervehdys,
viikko on taas takana ja toivottavasti talvi tulee takaisin pikaisesti. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan muutamia uusia ohjelmia ja kävin myös TOP-keskuksen järjestämässä matematiikkakoulutuksessa. Siellä keskityimme matematiikan opiskeluun tableteilla. Vastaan tuli muutama hyvä ohjelma, joista lähes kaikki olivat ilmaisia. Ainainen haaste näissä koulutuksissa on se että löytyvätkö ohjelmat myös muille alustoille (Android, Windows ja Chrome). Tässä kuitenkin kuva iPadille olevista matematiikan ohjelmista, joita kannattaa testata:
Hyvien ja toimivien ohjelmien etsiminen on yksi osa hanketta, mutta välillä tuntuu ettei testaamiseen ole juurikaan aikaa. Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa videoiden editointiin Chromebookilla (erityisesti sellaista jolla pystyy tekemään esim. GreenScreeniä). Ohjelmia on muutamia, mutta ne ovat maksullisia ja vaativat paljon verkolta.
Googlen puolella tulevasta päivityksestä ei ole vieläkään saapunut juurikaan tietoa. Laitteet joille Android-ohje…

Ensimmäiset koulujen päivät!

Ensimmäiset viikot "Yhdessä eteenpäin-digiloikka" ovat takana. Hanke on aloitettu kiertämällä kouluja ja tutustamalla ihmisiin kaikissa 24:ssä koulussa. Kiertäminen on mukavaa sillä ihmiset ovat ottaneet hankkeen hienosti vastaan. Kysymyksiä on tullut paljon ja onneksi olen pystynyt vastaamaan moniin niistä. Kouluissa opettajat ovat kyselleet hyvistä ohjelmista ja kalenterini on hiljalleen alkanut täyttyä. Monissa kouluissa on kyselty paljon koodaamisesta ja sen tuomisesta oppilaille. Kirjoitan kaikista tunneista suunnitelmat Opentunti.fi palveluun ja ne löytyvät sieltä julkisina. Olen myös autellut oppilaita eri kouluissa niin Gafen kuin tietokoneiden kanssa. Otimme myös Maskussa koulunkäynnin ohjaajien kanssa henkilökohtaiset iPadit käyttöön.
Samalla myös itse hankepäivät kouluissa ovat alkaneet. Ensimmäinen virallinen päivä oli kakkosluokkalaisten kanssa tutustumista Gafe:seen ja sen käyttöön. Kirjautuminen ja sähköpostin lähettäminen olivat tuntien aiheet.
Toisena päivän…