Siirry pääsisältöön

Viikko 42 Koodaamista, pilvipalveluja ja nettisivuja

Tervehdys,

viikko 42 on viimeisillään ja tällä viikolla kiersin neljässä koulussa. Yhdessä ehdin viettämään kaksi päivää, mikä on itselleni harvinaista herkkua.
Maanantaina aloitin päivän GoogleDocsin ja Bloggerin käytön harjoittelulla. Tavoitteena oli luoda tekstit ja lähetttää ne juuri luotuun blogiin. Oppilaiden ei tarvitse kirjautua Bloggeriin tekstien lisäämistä varten, vaan he voivat lähettää ne sinne suoraan tiettyyn sähköpostiosoitteeseen lähetetyllä viestillä. Tämä ei kuitenkaan toiminut täysin, sillä oppilaiden viestit eivät päässeet perille. Syynä oli se ettei oppilaiden s-postista voi lähettää viestejä ulkomaailmaan. Asiaa selvitellään ja toivottavasti saamme blogin käyttöön pikaisesti. Muissa kouluissa palvelu on toiminut hyvin ja luokan blogin käynnistäminen on todella yksinkertainen prosessi. Kävimme päivän aikana opettajien kanssa läpi android-ohjelmia ja mahdollisuutta käyttää Googlen Chromecastia niin tablettien kuin Chromebookkien kanssa. Siitä oltiin todella innostuneita ja GoogleCastissa on myös hyvää se, että sitä voi käyttää Windowsin kanssa. Seuraavaksi yritetään selvittää onnistuuko Castien käyttö kunnan verkossa. Aloitimme maanantaina myös koodaamisen perusteet 1-2.luokkalaisten kanssa koodaustunti.fi osoitteessa. Pienen harjoittelun jälkeen oppilaat saivat vihaiset linnut hyppimään possujen päälle. Seuraavalla tunnilla teimme yksinkertaisen pelin kuudesluokkalaisten kanssa Scratch.mit.edu palvelussa. Viimeinen tunti meni tutustuessa Quizlettiin ja sen hyödyntämiseen kielten opetuksessa. Opettajisto on innostunut käyttämään laitteita, mutta ohjelmien hakeminen Androidille on ymmärrettävästi haastavaa. Lupasin metsästää heille hyviä appeja ja erityisesti haussa olivat äidinkielen opetusta auttavat ohjelmat. Toivottavasti saamme sopivan ohjelmistopaketin kasaan ennen uusien laitteiden saapumista.
Tiistaina vaihdoin kuntaa ja aloitimme aamun pienemmän ryhmän kanssa O365 harjoittelulla. Kirjoitimme tekstit ja ne tallennettiin opettajan jakamaan kansioon. Seuraavat tekstit tehdäänkin suoraan sitten opettajan luomaan kansioon, jotta niiden tarkistaminen olisi hieman helpompaa. Harjoittelimme myös hieman koodaamista koodaustunnin avulla. Kolmannella tunnilla harjoittelimme oppilaiden kanssa pareittain tehtävää word-tiedoston tekoa. Oppilaat kirjoittivat samaan tiedostoon, mutta omilta koneiltaan. Samaa voi tehdä niin 0365 ja GoogleDocsilla. Neljännellä tunnilla otimme edellisen porukan kanssa esiin iPadit ja harjoittelimme yksinkertaisen mainoksen tekemistä PicsArt-ohjelmalla. Oppilaat olivat tuoneet omat esineet ja he ottivat niistä kuvat, jotka sitten tuunattiin ohjelmalla. Katsoimme kaikkien mainokset läpi yhteisesti tykillä. Viides ja kuudes tunti meni koodatessa pelejä kuudesluokkalaisten kanssa. Ryhmä oli todella taitava ja peleistä tuli hienoja.
Keskiviikkona aloitimme kahden luokan kanssa Googlen kuvapalvelun käytön. Keskustelimme pitkään miten pilvipalvelut toimivat ja miten kuvien jakaminen tapahtuu Google Driven avulla. Saimme siirrettyä kuvat pilveen ja oppilaiden ottamat kuvat leirikoulusta päätyivät lopulta samaan kansioon. Kokeilimme myös Quizletin käyttöä opettajien kanssa ja suunnittelimme tulevaa projektia iPadien käyttämiseen ympäristöopissa. Oppilaat tulevat tekemään Slideja kappaleista ja he esittelevät niitä toisilleen.
Torstaina koodasimme kolmen luokan kanssa Scratch.mit.edussa ja oppilaat loivat pieniä pelejä. Aloitimme myös yhden luokan kanssa blogin jota päivitetään alkuun ison projektin osalta. Myöhemmin blogiin lisätään viikon tapahtumat luokassa. Tehtävän saavat järjestejät, jotka lähettävät tapahtumat blogiin sähköpostilla.
Perjantaina loimme yhdelle koululle sisäiseen käyttöön tarkoitetun nettisivuston. Sinne lisätään opekokouksien pöytäkirjat ja muut tärkeät asiat. Samalla teimme myös yhteisen kalenterin opettajien käyttöön, mutta sen käyttö on vasta alussa. Näiden palveluiden käytön tulee olla mahdollisimman helppoja ja niistä täytyy olla hyötyä jotta niitä käytetään.
Aikamoinen viikko ja samankaltainen on tuleva. Tiistaina tapaan kaikkien koulujen TVT-vastaavat ja torstaina menen TOP-keskukseen kouluttautumaan matematiikan opetuksen mahdollisuuksista. Kirjoittelen kokemuksistani taas viikon loppupuolella.
Kiitos kaikille tästä viikosta!
Terv.
Riku

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vko 46, koodaamista, videoita ja uusi näppäimistö tableteille

Tervehdys,
viikko on taas takana ja toivottavasti talvi tulee takaisin pikaisesti. Tällä viikolla pääsin kokeilemaan muutamia uusia ohjelmia ja kävin myös TOP-keskuksen järjestämässä matematiikkakoulutuksessa. Siellä keskityimme matematiikan opiskeluun tableteilla. Vastaan tuli muutama hyvä ohjelma, joista lähes kaikki olivat ilmaisia. Ainainen haaste näissä koulutuksissa on se että löytyvätkö ohjelmat myös muille alustoille (Android, Windows ja Chrome). Tässä kuitenkin kuva iPadille olevista matematiikan ohjelmista, joita kannattaa testata:
Hyvien ja toimivien ohjelmien etsiminen on yksi osa hanketta, mutta välillä tuntuu ettei testaamiseen ole juurikaan aikaa. Olen pitkään etsinyt hyvää ohjelmaa videoiden editointiin Chromebookilla (erityisesti sellaista jolla pystyy tekemään esim. GreenScreeniä). Ohjelmia on muutamia, mutta ne ovat maksullisia ja vaativat paljon verkolta.
Googlen puolella tulevasta päivityksestä ei ole vieläkään saapunut juurikaan tietoa. Laitteet joille Android-ohje…

Vko 6-iPadit kovassa käytössä

Tervehdys,

mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen…

Viikot 12-13, Kikyä, musiikinopetusta ja uusi blogi

Hei,

viimeiset viikot ovat menneet vauhdilla. Päivät kouluissa ovat täysiä ja niiden päälle olen jatkanut koulutuksia pitämällä Kiky-koulutuksia opettajille.
Aiheina on ollut videoiden tekemistä iMoviella ja GreenScreenin käyttöä videoiden teossa. Monissa kouluissa olemme myös käyttäneet GreenScreeniä uutisten, esitysten, sääkarttojen ja englannin kielisten esitysten tekemiseen. GreenScreen by DoInk näyttäisi olevan yksi parhaita ohjelmia videoiden tekoon. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana videoiden tallentamisessa, jotta ne jäävät laitteelle. Muutamat oppilaat ovat sormiensa kanssa vikkeliä ja samalla saavat hukattua tekemänsä videot. Videoiden teossa unohtuu välillä myös äänet. iPad ja muut tabletit tallentavat ääntä pienestä mikistä ja välillä välimatka laitteeseen saattaa olla todella pitkä. Siksi kannattaa ainakin kokeilla jotain bluetooth mikkiä. Itselläni ainakin ihan perus kuuloke, jossa on mikki, toimi hienosti äänen nauhoitukseen. Tietysti äänet voi myös lisätä jälkikäteen, …